Μάριος Πλωρίτης: Στο άκουσμα του ονόματός του δεν μπορούμε να μη φέρουμε στη μνήμη μας τον σπουδαίο άνθρωπο των γραμμάτων. Από μικρός είχε κλίση στο διάβασμα και έκανε την χώρα μας υπερήφανη ουκ ολίγες φορές με το έργο του. Σπουδαίος δημοσιογράφος, λογοτέχνης και θεατρικός συγγραφέας, υπήρξε μεγάλος καρδιοκατακτητής και ο κόσμος τον αγαπούσε και τον σεβόταν μέχρι την τελευταία μέρα της ζωής του. Το έργο του γνωστό ακόμη και μετά θάνατον και η παρακαταθήκη που άφησε για τις επόμενες γενιές τεράστια.
Μάριος Πλωρίτης: Λίγα λόγια για εκείνον
Ο Μάριος Πλωρίτης που το πραγματικό του όνομα ήταν Μάριος Παπαδόπουλος, γεννήθηκε 19 Ιανουαρίου 1919 και ήταν Έλληνας δημοσιογράφος -επιφυλλιδογράφος, κριτικός, μεταφραστής, λογοτέχνης, και θεατρικός σκηνοθέτης.Ο Μάριος Πλωρίτης γεννήθηκε στον Πειραιά και από παιδί έδειξε ιδιαίτερη προτίμηση στα γράμματα. Διάβαζε και έγραφε νυχθημερόν. Ήταν πτυχιούχος της Νομικής, των οικονομικών και των Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Πραγματοποίησε θεατρικές σπουδές στην Αγγλία, Γαλλία και ΗΠΑ. Διετέλεσε κριτικός του θεάτρου και του κινηματογράφου στην εφημερίδα “Ελευθερία” (1945-1965), διευθυντής του θεατρικού τμήματος του ΕΙΡ (1950-1952), καθηγητής της Ιστορίας Θεάτρου στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης (1956-1967) και καθηγητής του πανεπιστημίου του Βενσέν στο Παρίσι. Υπήρξε από τους πρωτεργάτες του Θεάτρου Τέχνης μαζί με τον Κάρολο Κουν. Συνολικά σκηνοθέτησε σε διάφορους αθηναϊκούς θιάσους περίπου 20 θεατρικά έργα, κυρίως την περίοδο 1952-1962. Από το 1971 διετέλεσε καθηγητής θεατρολογίας στο πανεπιστήμιο των Αθηνών.
Διακρίθηκε για το ήθος, την καλοσύνη, ευγένεια, εκπληκτική άρθρωση και χειρισμό της ελληνικής γλώσσας, μέσα από μια υπέροχη και καθάρια φωνή που μάγευε τους μαθητές του. Ήταν μόνιμος κάτοικος Αθηνών και μιλούσε επίσης γαλλικά, αγγλικά, γερμανικά και ιταλικά.
Μάριος Πλωρίτης: Πνευματική και προσωπική ζωή
Από τα χρόνια της Κατοχής κιόλας ο ίδιος είχε αρχίσει το πνευματικό του έργο οπότε, νεαρός ακόμα 23 ετών, συμμετείχε στην ομάδα του Καρόλου Κουν που ίδρυσε το Θέατρο Τέχνης (1942). Την ίδια εποχή δημοσίευσε και την πρώτη του μετάφραση έργου του Πιραντέλλο “Έτσι είναι αν έτσι νομίζετε”. Έκτοτε μετέφρασε πάρα πολλά έργα γνωστών συγγραφέων και συνεργάστηκε με πολλές εφημερίδες και περιοδικά. Παράλληλα ανέπτυξε πλούσια δραστηριότητα ως σκηνοθέτης. Εκτός από την συγγραφική-καλλιτεχνική δράση του, ο Πλωρίτης επέδειξε ενδιαφέρον και για τα πολιτικά δρώμενα και με τη δημοσιογραφική του ιδιότητα άσκησε σφοδρή κριτική στις επιλογές των κυβερνήσεων του συντηρητικού χώρου, ιδίως μετά τα “Ιουλιανά” του 1965. Κατά τη διάρκεια του στρατιωτικού καθεστώτος 1967-1974 διέμεινε στο Παρίσι, όπου ανέπτυξε πλούσια αντιδικτατορική δραστηριότητα. Μετά τη μεταπολίτευση αφοσιώθηκε κυρίως στα πνευματικά του ενδιαφέροντα, ενδιαφερόμενος πάντα για τα διαδραματιζόμενα στην πολιτική και εθνική ζωή.
Ο Μάριος Πλωρίτης είχε κάνει τρεις γάμους: Έναν με την Έλλη Λαμπέτη το 1950 (χώρισαν το 1953), δεύτερο με τη Μαρίκα Ανεμογιάννη το 1964 και τρίτο το 1996 με την Κάτια Δανδουλάκη (με την οποία – σύμφωνα με τα λεγόμενά της – ήταν ήδη ζευγάρι για πολλά χρόνια και έζησαν μαζί συνολικά 35 χρόνια). Σύντροφός του, επίσης, υπήρξε και η Αλίκη Βουγιουκλάκη.
Μάριος Πλωρίτης: Το συγγραφικό του έργο
Το μεταφραστικό και κριτικό έργο του Πλωρίτη είναι σημαντικό. Τα εβδομαδιαία άρθρα-επιφυλλίδες του στο “Βήμα της Κυριακής” και σε διάφορα περιοδικά «άφησαν εποχή». Ήταν διευθυντής της εφημερίδας “Η Νίκη” (1965-1967) και 1974 και μετά. Υπήρξε μέλος της ΕΣΗΕΑ, της Εταιρίας Θεατρικών Συγγραφέων, της Ένωσης Θεατρικών Κριτικών, της Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, του Ελληνικού Κέντρου Θεάτρου του Κέντρου Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων και άλλων σωματείων και οργανισμών. Επίσης ο Πλωρίτης υπήρξε συνιδρυτής μαζί με τους Αλέκο Πατσιφά και Νικόλαο Καρύδη των εκδόσεων “Ίκαρος”.
Μάριος Πλωρίτης: Η γνωριμία με την Έλλη Λαμπέτη
Η Έλλη Λαμπέτη είχε παντρευτεί πρώτη φορά με τον Μάριο Πλωρίτη μέχρι που χώρισαν και οι φήμες και τα σκάνδαλα οργίαζαν για την εποχή εκείνη. Η γνωριμία τους ξεκίνησε από μια παρεξήγηση. Όταν η Λαμπέτη έκανε τα πρώτα της θεατρικά βήματα, ο Πλωρίτης της είχε γράψει μία κριτική και η Λαμπέτη την εξέλαβε ως ειρωνική. Εκνευρίστηκε, έκλεισε την εφημερίδα και αμέσως πήγε και βρήκε τον Πλωρίτη ζητώντας του εξηγήσεις. Εκείνος τότε της εξήγησε πως δεν ήταν ειρωνικό το σχόλιο του μια και πιο κάτω έγραφε τα καλύτερα για αυτήν, κάτι που εκείνη δεν είχε δει πάνω στον εκνευρισμό της. Μετά απ’ αυτήν την γνωριμία, λοιπόν, την ερωτεύτηκε και έτσι ξεκίνησε μια σχέση, που η Λαμπέτη θέλοντας βέβαια να ξεχάσει έναν προηγούμενο έρωτα της, τον αγάπησε. Όταν της ζήτησε να παντρευτούν δέχτηκε αμέσως. Έτσι, παντρεύτηκαν τον Αύγουστο του 1950 και έζησαν δυόμιση χρόνια, ώσπου εκείνη ερωτεύτηκε τον Χορν. Του το είπε αμέσως, “αρχίζω να ερωτεύομαι τον Χορν, όσο αντιπαθής και να μου είναι”. Έπειτα, μάλιστα η ίδια η Λαμπέτη είχε πει: “έλεγα στον Μάριο, ερωτεύομαι τον Χορν και το έλεγα έτσι απλά ο βλάκας, και ο Μάριος είχε μείνει ξερός με το θράσος μου. Ω θεέ μου όντως είχα πολύ θράσος, εγώ στην θέση του θα με είχα χαστουκίσει.” Στην καριέρα της Έλλης έπαιξε σημαντικό ρόλο ο Πλωρίτης αφού της είχε μεταφράσει σπουδαία έργα που είχε δει στο εξωτερικό ο ίδιος και τα ανεβάσανε στην Ελλάδα με μεγάλη επιτυχία.
Μάριος Πλωρίτης: Ο έρωτας με την Αλίκη
Η Αλίκη που από μικρή είχε βάλει σκοπό να διαπρέψει στα καλλιτεχνικά μας πράγματα, είχε “σταμπάρει” τον Μάριο Πλωρίτη – που όπως είπαμε ήταν σύζυγος της Έλλης Λαμπέτη και μεγάλος θεατράνθρωπος. Γύρω στα 25 της λοιπόν έκανε σχέση μαζί του. Ο ίδιος, της δίδαξε σημαντικά πράγματα και βοήθησε στην εξέλιξη της καριέρας της. Ήταν αυτός που την προέτρεψε να αλλάξει το χρώμα των μαλλιών της και την σύστησε στον Κώστα Μουσούρη να την πάρει συμπρωταγωνίστρια του, εκτοξεύοντας έτσι την καριέρα της στην κορυφή. Τρία χρόνια μετά η Αλίκη έγινε θιασάρχης.
Μάριος Πλωρίτης: Η Κάτια Δανδουλάκη στη ζωή του
Ο επόμενος μεγάλος σταθμός στη ζωή του είναι η σπουδαία ηθοποιός Κάτια Δανδουλάκη που πριν παντρευτεί μαζί του είχε ήδη δοκιμάσει διάφορα πράγματα στην καριέρα της. Τον Πλωρίτη τον ήξερε από την Σχολή Θεάτρου του Κάρολου Κουν, απ’ την οποία ήταν απόφοιτη. Ο Πλωρίτης ήταν αυτός που προώθησε την καριέρα της, της σύστησε ένα σωρό κόσμο (Μελίνα, Ντασέν κ.α.), δημοσιογράφους, σκηνοθέτες και την στήριξε για να ξεκινήσει μια σοβαρή καριέρα στο θέατρο. Έκανε τους πάντες να ξεχάσουν την Κάτια των χουντικών παραγωγών και να ασχοληθούν με την Κάτια ως θεατρική ηθοποιό. Της είχε ως πρότυπο την Λαμπέτη, τόσο που όλοι έλεγαν πως η Κάτια αντιγράφει την Λαμπέτη. Δεν της έκανε κακό όμως αυτή η σύγκριση. Ίσα- ίσα την ανέβασε επίπεδο. Έκανε σχέση μαζί του και το 1996 παντρεύτηκαν. Έμειναν μαζί μέχρι τέλους (2006) που ο Πλωρίτης πέθανε.
Μάριος Πλωρίτης: Η πολύτιμη κληρονομιά που μας άφησε
Η παρακαταθήκη που έχει αφήσει ο σπουδαίος Μάριος Πλωρίτης είναι αδιαπραγμάτευτη και μέχρι σήμερα τα βιβλία του είναι ύμνος. Ασχολήθηκε κυρίως με το θέατρο και κάνοντας μεταφράσεις έργων μεγάλων συγγραφέων, αλλά έγραψε και έρευνες, δοκίμια, σκέψεις, ένα σωρό υπέροχα βιβλία που βοήθησαν και βοηθούν χιλιάδες ανθρώπους. Ήταν ο άνθρωπος που συνέδεσε τον πολιτισμό με την πολιτική σκέψη, που έκανε αναλύσεις, κριτικές για τον κινηματογράφο και την λογοτεχνία. Όσο για τις μεταφράσεις του σε θεατρικά έργα, που κάποιες παίζονται και μέχρι σήμερα, αρκεί να πω πως έκανε γνωστά στους Έλληνες έργα των: Eugene O‘ Neill, André Roussin, Rainer Maria Rilke, Georges Feydeau, Terrence McNally, Carlo Goldoni, Harold Pinter, Jean Anouilh, Luigi Pirandello, August Strindberg, Jean Cocteau, Anna Reynolds, Anton Chekhov, Tennessee Williams, Henrik Ibsen, Bertolt Brecht, Peter Weiss κ.α.
Ο Μάριος Πλωρίτης πέθανε στις 29 Δεκεμβρίου του 2006, η προσφορά του όμως έμεινε αθάνατη.