Μαθήματα αυτοεκτίμησης απο τη Μάρθα Καραγιάννη:«Αγαπώ τους φίλους μου, τους σκύλους μου, τις αναμνήσεις μου, τις ρυτίδες μου, τους θεατρίνους και τα ταξίδια»

Η Μάρθα Καραγιάννη έφυγε από τη ζωή, μια ανάσα πριν κλείσει τα 83 χρόνια της.

«Αισθάνομαι άνετα με το νυχτικό και τις παντόφλες μου, πίνω νερωμένο καφέ, καπνίζω, δεν πάω σε δεξιώσεις με ένα ποτήρι νερό στο χέρι και να λέω ανοησίες, δεν έχω Φιλιππινέζα, ρόλεξ και BMW. Αγαπώ τους φίλους μου, τους σκύλους μου, τις αναμνήσεις μου, τις ρυτίδες μου, τους θεατρίνους και τα ταξίδια. Θέλω να γεράσω γιατί σημαίνει ότι θα έχω ζήσει (δεν γερνάνε όσοι πεθαίνουν νέοι). Για τον θάνατο αδιαφορώ γιατί δεν θα είμαι εκεί.»

Το οπισθόφυλλο στην αυτοβιογραφία της Μάρθας Καραγιάννη με τίτλο «Ο έρωτας μωρό μου είναι γλέντι» που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Άγκυρα το 2001, είναι ό,τι χρειάζεται να γνωρίζει κανείς για μια από τις μεγαλύτερες πρωταγωνίστριες του ελληνικού σινεμά και θεάτρου των δεκαετιών του ’50 και του ’60, που εκτός από την εξωτερική ομορφιά της που έφερνε μια δυνατή αύρα γκλάμουρ αλά ιταλικά στην ελληνική καθημερινότητα, υπήρξε μια γυναίκα πρωτίστως ανεξάρτητη, δυναμική, σύμβολο περισσότερο στη ζωή της παρά στους ρόλους που ενσάρκωσε ενός ελεύθερου πνεύματος που λάτρευε τη ζωή, μπορούσε να προπορευτεί της εποχής της και κυρίως να είναι με τον δικό της ιδιοσυγκρασιακό τρόπο παρούσα μέχρι και το τέλος της ζωής της.

Με καταγωγή από τον Πόντο (η μητέρα της Δόμνα γεννήθηκε στο Μπακού και ο πατέρας της Χαρίλαος στο Αικατερινεντάρ), η Μάρθα Καραγιάννη γεννήθηκε στην Αθήνα αλλά αλλά μεγάλωσε στο Κερατσίνι. Σπούδασε χορό και από τα οχτώ της χρόνια άρχισε να δίνει παραστάσεις στη Λυρική Σκηνή συμμετέχοντας στο παιδικό μπαλέτο της Λουκίας Σακελλαροπούλου.
Το ντεμπούτο της στον κινηματογράφο το έκανε το 1956 σε ηλικία 17 ετών την ταινία της Φίνος Φιλμς, «Η Αγνωστος», σε σκηνοθεσία Ορέστη Λάσκου. Το δοκιμαστικό στου Φίνου το έκανε με τον Αριστείδη Καρύδη Φουξ και τον Ντίνο Κατσουρίδη.

Στα γυρίσματα του «Μερικοί το Προτιμούν Κρύο»

Στο «Κληρονόμοι» του 1964

Η κινηματογραφική της καριέρα συνδέθηκε φυσικά με τα μιούζικαλ και τις κωμωδίες του Γιάννη Δαλιανίδη. Η συνεργασία τους ξεκίνησε το 1961 στην ταινία «Ζητείται Ψεύτης». Το μοναδικό μιούζικαλ του Γιάννη Δαλιανίδη, στο οποίο η Μάρθα Καραγιάννη δεν χόρεψε ήταν το «Μερικοί το Προτιμούν Κρύο» γιατί αρχικά στο ρόλο της επρόκειτο να εμφανιστεί η Αννα Φόνσου και μετά προτάθηκε στην Πόπη Λάζου. Μεγάλη της επιτυχία ήταν το «Οι Θαλασσιές οι Χάντρες» του 1967, αλλά και το «Γοργόνες και Μάγκες» του 1968 στο οποίο τραγούδησε και το… θρυλικό «Ο Αντρας που θα Παντρευτώ».

Συμμετείχε στη δραματική ταινία του Νίκου Φώσκολου, «Πεθαίνω κάθε Ξημέρωμα» το 1969 ενώ συνεργάστηκε σε περισσότερες από μια ταινίες με τον Κώστα Βουτσά (με γνωστότερες από αυτές τη «Νύχτα Γάμου» και το «Ανθρωπάκι»). Οι τελευταίες της εμφανίσεις στο σινεμά ήταν στο «Πεθαίνω για Σένα» του 2009 και στο «Από Ερωτα» του 2014.

Με τη Ζωή Λάσκαρη στο «Οι Ανδρες Προτιμούν τις Ξανθιές», μιούζικαλ που ανέβηκε το 1983

Στο θέατρο εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1957 στην επιθεώρηση «Ελέφαντες και Ψύλλοι» εκεί όπου γνωρίστηκε με το Γιάννη Δαλιανίδη. Την είχε δει ο Ναπολέων Ελευθερίου να χορεύει στο κέντρο «Σε λα πεν» και εκεί της έκανε την πρόταση να παίξει στη συγκεκριμένη επιθεώρηση. Στη συνέχεια συνεργάστηκε με τον επιχειρηματία του μουσικού θεάτρου Βασίλη Μπουρνέλη (Θέατρο Ακροπόλ). Το 1962 έλαβε μέρος στην παράσταση των Θεοδωράκη, Κακογιάννη και Μποστ, «Ομορφη Πόλη». Συμμετείχε επανειλημμένα στον θίασο της Γεωργίας Βασιλειάδου και του Βασίλη Αυλωνίτη. Επαιξε σε επιθεωρήσεις δίπλα στους Νίκο Σταυρίδη, Κώστα Χατζηχρήστο, Γιώργο Κωνσταντίνου, Μαρίκα Νέζερ, Νίκο Ρίζο, Γιάννη Γκιωνάκη, Καίτη Μπελίντα, Σπεράντζα Βρανά, Ρένα Ντορ, Ρένα Βλαχοπούλου, Ορέστη Μακρή, Κατερίνα Γιουλάκη, Σταύρο Παράβα, Αλέκο Λειβαδίτη, Μπέττυ Μοσχονά, Ελένη Προκοπίου, Βαγγέλη Βουλγαρίδη, Γιάννη Φέρμη, Τάκη Μηλιάδη, Σωτήρη Μουστάκα κ.ά.

Στο «Καμπαρέ» που ανέβασε με δικό της θίασο το 1972

Το 1972 συγκρότησε δικό της θίασο και ανέβασε το «Καμπαρέ» στο θέατρο Καλουτά. Ακόμα ξεχωρίζουν: «Το Ρετιρέ της Εύας», 1965 / «Γη SOS», 1970 / «Οι Αντρες προτιμούν τις Ξανθές», 1983 / «Παγωτό μες στο Χειμώνα», 1983-1984 / «Αγάπη μου Παλιόγρια», 1986-1987 / «Απόψε Αυτοσχεδιάζουμε», 1992-1993 / «Χαμάμ Γυναικών», 1996-1997 / «Οταν οι Γυναίκες το Γλεντούν», 1998 / «Αρσενικό και Παλιά Δαντέλα», 1999-2000 / «Το Κορίτσι της Γειτονιάς”, 2002-2003 / «Εκκλησιάζουσες», 2004.

Στην τηλεόραση πρωταγωνίστησε ανάμεσα σε άλλα στα σίριαλ «Ο Δρόμος» του Κώστα Πρεντετέρη (1977-1980), «Μικρομεσαίοι» του Γιάννη Δαλιανίδη (1992-1993) και σε επεισόδια του «Επτά θανάσιμες πεθερές» και του «Κωνσταντίνου και Ελένης».

Η μεγάλη της αγάπη – σχεδόν περισσότερο από το σινεμά και το θέατρο, το χορό ή το τραγούδι, ήταν τα ταξίδια. Από το 1980 και μετά έχει γυρίσει σχεδόν όλο τον κόσμο.

Πέθανε στις 18 Σεπτεμβρίου του 2022 σε ηλικία 82 ετών.

Φιλμογραφία

Η Αγνωστος του Ορέστη Λάσκου, 1956
Φτώχεια, Ερως και Κομπίνες του Ηλία Παρασκευά, 1956
Κατά λάθος μπαμπάς του Μιχάλη Νικολόπουλου, 1957
Ο Κόμης Χατζηχρήστος του Κώστα Ανδρίτσου, 1958
Αδέκαροι ερωτευμένοι του Τζανή Αλιφέρη, 1958
Για την αγάπη της βοσκοπούλας του Φρίξου Ηλιάδη, 1959
Ο θείος από τον Καναδά του Φίλιππου Φυλακτού, 1959
Πλούσιοι χωρίς λεφτά του Φρίξου Ηλιάδη, 1960
Τρεις κούκλες κι εγώ του Νίκου Τσιφόρου, 1960
Ζητείται ψεύτης του Γιάννη Δαλιανίδη, 1961
Καπετάνιος για κλάματα των Απόστολου Τεγόπουλου, και Κώστα Χατζηχρήστου, 1961
Ευτυχώς τρελάθηκα του Κώστα Ανδρίτσου, 1961
Ο σκληρός άντρας του Γιάννη Δαλιανίδη, 1961
Έξω οι κλέφτες του Κώστα Ανδρίτσου, 1961
Ο Διάβολος και η Ουρά του του Στελιου Ζωγραφάκη, 1962
Ο Ταξιτζής του Κώστα Χατζηχρήστου, 1962
Μερικοί το Προτιμούν Κρύο του Γιάννη Δαλιανίδη, 1963
Καζανόβας του Σωκράτη Καψάσκη, 1963
Ζητείται Τίμιος του Παναγιώτη Κωνσταντίνου, 1963
Αυτό το κάτι άλλο του Γρηγόρη Γρηγορίου, 1963
Ενα Κορίτσι για Δύο του Γιάννη Δαλιανίδη, 1963
Κάτι να Καίει του Γιάννη Δαλιανίδη, 1964
Ενας Ζόρικος Δεκανέας του Βασίλη Μαριόλη, 1964
Ο Παράς κι ο Φουκαράς του Κώστα Καραγιάννη, 1964
Οι Κληρονόμοι του Γιάννη Δαλιανίδη, 1964
Κορίτσια για φίλημα του Γιάννη Δαλιανίδη, 1965
Ραντεβού στον Αέρα του Γιάννη Δαλιανίδη, 1966
5.000 ψέμματα του Γιώργου Κωνσταντίνου, 1966
Ξυπόλυτος Πρίγκηψ του Γιάννη Δαλιανίδη, 1966
Οι θαλασσιές οι χάντρες του Γιάννη Δαλιανίδη, 1967
Νύχτα γάμου του Γιάννη Δαλιανίδη, 1967
Μια κυρία στα μπουζούκια του Γιάννη Δαλιανίδη, 1968
Γοργόνες και μάγκες του Γιάννη Δαλιανίδη, 1968
Πεθαίνω κάθε ξημέρωμα του Νίκου Φώσκολου, 1969
Το Ανθρωπάκι του Γιάννη Δαλιανίδη, 1969
Η Ωραία του Κουρέα του Ντίνου Δημόπουλου, 1969
Μαριχουάνα Στοπ του Γιάννη Δαλιανίδη, 1971
Ο ποδόγυρος του Γιώργου Λαζαρίδη, 1980
Σιγανοπαπαδιά του Απόστολου Τεγόπουλου, 1986
Η εκδίκηση της Νίτσας του Γιώργου Πετρίδη, 1987
Χωρισμένοι και οι δύο του Απόστολου Τεγόπουλου, 1987
Η μαμά ξαναπαντρεύεται του Βαγγέλη Μπαλαφούτη, 1988
Η ντίβα κι ο πρωτάρης του Απόστολου Τεγόπουλου, 1988
Μια τρελή τρελή ζωντοχήρα του Κώστα Καραγιάννη, 1988
Η Φεμινίστρια του Κώστα Καραγιάννη, 1989
Γαμπρός Εδώ και Τώρα του Βαγγέλη Μπαλαφούτη, 1989
Μια σαραντάρα ίσον με δύο Εικοσάρες του Απόστολου Τεγόπουλου, 1990
Πεθαίνω για Σένα του Νίκου Καραπαναγιώτη, 2009
Από Ερωτα του Θοδωρή Αθερίδη, 2014

Δείτε εδώ μια σειρά από χαρακτηριστικές σκηνές από χορευτικά και εμφανίσεις της Μάρθας Καραγιάννη στο σινεμά:

Related posts

Ανανίας Φεστέρης: Ο Έλληνας υδραυλικός από τις Σέρρες που βγάζει 3.000 εupώ τη μέρα στα πολυτελή σαλέ της Ευρώπης

Παράτησε τα πάντα και αφοσιώθηκε στο Θεό: Η ταλαντούχα ηθοποιό των 90s που εξαφανίστηκε από προσώπου γης

Νίκος Φλωρινιώτης: Το καλό παιδί του αείμνηστου τραγουδιστή, η γενναία μάχη με τον καρκίνο και οι σχέσεις με τα αδέρφια του