Fanpage
  • Αρχική
  • Ειδήσεις
  • Αφιερώματα
  • Κόσμος
  • Lifestyle
    • Γυναίκα
    • Εξομολογήσεις
    • ΟΜΟΡΦΙΑ
    • ΣΤΥΛ
  • Media
  • Γαστρονομία
  • Διακόσμηση
  • Travel
  • Plus
    • Πολιτική
    • DIY
    • PETS
    • VIDEOS
    • VIRAL
    • Άθλητικά
    • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
    • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • ΖΩΔΙΑ
    • ΘΡΗΣΚΕΙΑ
    • ΥΓΕΙΑ
Fanpage
  • Αρχική
  • Ειδήσεις
  • Αφιερώματα
  • Κόσμος
  • Lifestyle
    • Γυναίκα
    • Εξομολογήσεις
    • ΟΜΟΡΦΙΑ
    • ΣΤΥΛ
  • Media
  • Γαστρονομία
  • Διακόσμηση
  • Travel
  • Plus
    • Πολιτική
    • DIY
    • PETS
    • VIDEOS
    • VIRAL
    • Άθλητικά
    • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
    • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • ΖΩΔΙΑ
    • ΘΡΗΣΚΕΙΑ
    • ΥΓΕΙΑ
Fanpage
Fanpage
  • Αρχική
  • Ειδήσεις
  • Αφιερώματα
  • Γυναίκα
  • STORIES
  • DIY
  • Διακόσμηση
  • VIDEOS
  • VIRAL
  • PETS
  • Γαστρονομία
  • Travel
  • ΣΤΥΛ
  • ΟΜΟΡΦΙΑ
  • ΥΓΕΙΑ
  • Κόσμος
  • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
  • Άθλητικά
  • ΖΩΔΙΑ
  • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
  • Media
  • Lifestyle
  • ΘΡΗΣΚΕΙΑ
Copyright 2022 - All Right Reserved.

Τρακτέρ «Μαλκότση»: Το Πρώτο Ελληνικό Τρακτέρ, Η Αθάνατη Μηχανή Και Το Άδοξο Τέλος

Αφιερώματα
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΡΑΚΤΕΡ
by Δημήτρης Παπαδόπουλος 16.02.2022 09:07
Δημήτρης Παπαδόπουλος 16.02.2022 09:07
0

Τρακτέρ «Μαλκότση»: Το Πρώτο Ελληνικό Τρακτέρ, Η Αθάνατη Μηχανή Και Το Άδοξο Τέλος

Ελληνικό Τρακτέρ: Το άδοξο τέλος του πρώτου ελληνικού τρακτέρ με την αθάνατη μηχανή. Το μοτέρ ήταν made in Greece. Ο τρόπος για να μπει λουκέτο όμως ήταν ακόμα πιο… ελληνικός

Τα προϊόντα που κατασκεύαζε τις παλαιότερες δεκαετίες η Ελλάδα, είτε στο βιοτεχνικό, είτε στο βιομηχανικό χώρο δεν είχαν σε μια ευρεία γκάμα να ζηλέψουν τίποτα από τα αντίστοιχα του εξωτερικού.

Το όνομα «Μαλκότση»

Σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα ήταν και ανώτερα σε ποιότητα. Μία από αυτές τις περιπτώσεις είναι οι ντιζελοκινητήρες της πάλαι ποτέ θρυλικής επιχείρησης «Μαλκότση». Ακόμα και πολλά χρόνια μετά υπάρχουν ακόμα τέτοιοι κινητήρες εν ζωή, κυρίως σε τρακτέρ, αλλά και σε καΐκια, αντλίες, όπου απευθύνονταν τα προϊόντα της εταιρίας.

Στον αγροτικό κόσμο το όνομα «Μαλκότση» είναι συνυφασμένο με τη φράση «σκυλί», δηλαδή την ποιότητα κατασκευής και αντοχής στο χρόνο. Έχουν περάσει περισσότερα από 60 χρόνια που η εταιρία τροφοδότησε για τελευταία φορά την ελληνική ύπαιθρο κι όμως στα χωράφια μας κυκλοφορούν ακόμα τέτοιες μηχανές.

Ποιος ήταν ο Σωκράτης Μαλκότσης

Ο Σωκράτης Μαλκότσης είναι ιστορικά ο σημαντικότερος Έλληνας κατασκευαστής μηχανών. Αποφοίτησε το 1919 από το ΕΜΠ ως μηχανολόγος μηχανικός και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πολυτεχνείο της Λιέγης ένα χρόνο αργότερα. Έμεινε στο Βέλγιο, συγκεκριμένα στην Αμβέρσα, για να εργαστεί από το 1921 έως το ’24 στην εγκατάσταση κέντρων αυτόματης τηλεφωνίας και όταν επέστρεψε στην Ελλάδα άνοιξε τεχνικό γραφείο.

Στο χώρο των μηχανικών κατασκευών μπήκε το 1934, ιδρύοντας στην Πειραιά την «Τέχνικα Σ. Μαλκότσης Α.Ε. Γενικών και Τεχνικών Επιχειρήσεων», με κύριο μέτοχο την Τράπεζα Χίου. Κατά την περίοδο του πολέμου, το μηχανουργείο του Μαλκότση κατασκεύαζε βλήματα για το Βασιλικό Ναυτικό, σε συνεργασία με το Ελληνικό Πυριτιδοποιείο και το Καλυκοποιείο του Μποδοσάκη. Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου η εταιρία αναπτύσσεται ραγδαία και γίνεται μία από τις πιο δυναμικές της Ελλάδας. Στην παραγωγή της τίθενται από εξαρτήματα για το σιδηροδρομικό δίκτυο, μέχρι μηχανουργικά δράπανα, ποτιστικές μηχανές και τελικά ένα ολοκληρωμένο ελληνικό τρακτέρ.

Οι μηχανές Malkotsis

Ο προορισμός χρήσης των προϊόντων της επιχείρησης διευρυνόταν διαρκώς. Με χαμηλό κόστος κάλυπτε τις ανάγκες των αγροτικών αρδευτικών αντλιοστασίων, αλλά και την κίνηση των πολλών μικρών αλιευτικών σκαφών, τις βιοτεχνικές και άλλες συναφείς εφαρμογές με χαμηλό κόστος. Οι μηχανές Malkotsis βρήκαν τη χρήση σε ποικίλες βιομηχανικές εφαρμογές, ενώ τα πρότυπα μηχανών βαρκών έγιναν θρυλικά για την αξιοπιστία τους.

Σε περίπου μια δεκαετία παρήχθησαν 30.000 κινητήρες 7 και 15 ΗΡ. Το εργοστάσιο του Μαλκότση εξελίχθηκε σε «σχολείο» μηχανολογικής εκπαίδευσης. Εργάσθηκαν σε αυτό εν δυνάμει καθηγητές του ΕΜΠ και άλλοι επιστήμονες που συμμετείχαν στα έργα των αντλιοστασίων της λίμνης Υλίκης για την υδροδότηση της Αθήνας.

Η μεγάλη επιτυχία

Το αποκορύφωμα της επιτυχίας ήρθε με τη μηχανή ΕΜ (ή αλλιώς «Έλσα Μαλκότση»), ονομασία από τα αρχικά του ονόματος της κόρης του. Ο μονοκύλινδρος, κατακόρυφος, υδρόψυκτος πετρελαιοκινητήρας, ισχύος 10-12 ίππων, είναι ο «αθάνατος» της ελληνικής βιομηχανίας, καθώς σε αρκετές περιοχές της χώρας εξακολουθεί να λειτουργεί παραγωγικά ως σήμερα.

Ακολούθησε η τελειοποίηση του ομώνυμου τρακτέρ, που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με μια βρετανική συμβουλευτική εταιρία. Λόγω χρηματοδοτικών και άλλων προβλημάτων όμως, όπως η πλήρης έλλειψη κρατικής υποστήριξης (βλέπε γραφειοκρατία), το νέο τρακτέρ παράχθηκε μόνο για μερικά έτη και δεν μπήκε ποτέ σε γραμμή μαζικής παραγωγής.

Το οικονομικό σαμποτάζ και το ελληνικό κράτος

Η επόμενη τρικλοποδιά του κράτους ήταν και η χαριστική βολή. Ο Μαλκότσης έπεσε ουσιαστικά θύμα οικονομικού σαμποτάζ. Όταν το κράτος του ζήτησε να ανταποκριθεί σε μια μεγάλη παραγγελία 1.000 μηχανών για στρατιωτικά οχήματα προς την ΕΛΒΟ, αναγκάστηκε να προσφύγει σε δανεισμό από την Εθνική Τράπεζα. Ο Μαλκότσης παρέδωσε τις μηχανές, όμως το κράτος δεν τον πλήρωσε. Δεν δεχόταν ούτε συμψηφισμό με την Εθνική Τράπεζα, η οποία ζητούσε να τηρούνται κανονικά οι όροι του δανείου. Σε μια ελληνική πρωτοτυπία λουκέτου επιχείρησης αυτό που ακολούθησε ήταν η κατάσχεση!

Όταν η εταιρία έκλεισε ήταν ένα Κολοσσός για την εποχή με 3.000 εργαζομένους. Οι «αθάνατες» μηχανές της είχαν ως αποτέλεσμα να βγει μέχρι και η φήμη ότι αυτός ήταν ο λόγος χρεοκοπίας (από τη στιγμή που δεν υπήρχε ανάγκη για αντικατάστασή τους), φυσικά όμως δεν επρόκειτο περί αυτού.

Το τέλος της μεγαλύτερης βιομηχανίας μηχανών βαρέως τύπου που γνώρισε η Ελλάδα, σηματοδοτεί ουσιαστικά την έναρξη του σχεδίου καταστροφής του εθνικού κορμού της οικονομίας.

Ακολουθήστε το Fanpage στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Σχετικά άρθρα

  • Made in Greece: Το άδοξο τέλος του πρώτου ελληνικού τρακτέρ με την αθάνατη μηχανή

    17.11.2021 23:35

Δημοφιλή

23.11.2025 10:16

Όλοι ψάχνουν να βρουν ποιος είναι – Ζωντανός Πασίγνωστος Έλληνας θρύλος σε...

19.11.2025 22:23

Φραγκίσκος Μανέλλης: Ο αγαθός μπούφος που μας χάρισε άφθονο γέλιο και τον...

21.08.2025 16:23

Μια τσάντα γεμάτη αγάπη: Το Molly.gr στο πλευρό του Κέντρου ΑμεΑ Ευθύμειο...

15.03.2025 12:32

«Συγγνώμη…» Το συγκινητικό γράμμα στον τάφο του 3χρονου Άγγελου που δολοφονήθηκε στην...

15.03.2025 12:28

10 χρόνια από τον τραγικό θάνατο του Βαγγέλη Γιακουμάκη

01.03.2025 15:18

Νίκος Πλακιάς: «Δεν ξέρω αν θα δικαιώσω τα κορίτσια μου, αλλά θα...

24.03.2024 13:43

Ανανίας Φεστέρης: Ο Έλληνας υδραυλικός από τις Σέρρες που βγάζει 3.000 εupώ...

27.12.2023 19:00

Παράτησε τα πάντα και αφοσιώθηκε στο Θεό: Η ταλαντούχα ηθοποιό των 90s...

Πρόσφατα

14.12.2025 12:27

Βρέθnκε νεκpός 33xpovoς, μαθεύτnκε η τελεuταία του κίνηση

14.12.2025 12:21

ΠΥΡΟΒΟΛΙΣΜΟΙ ΤΩΡΑ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ: ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΠΟΛΛΑ ΘΥΜΑΤΑ

14.12.2025 12:00

Ένας παντρεμένος άντρας πάντα ψάχνει για ερωμένη, επειδή η γυναίκα του δεν…

14.12.2025 11:36

ΕΚΤΑΚΤΗ ΔΗΛΩΣΗ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΓΡΟΤΕΣ

14.12.2025 11:03

Οι πιο τυxεροί από όλους: Τα 4 Zώδια που θα γίνουν…Ωνάσηδες το...

13.12.2025 23:51

«Ο μεγάλος σεισμός έρχεται – Δεν έχουμε χρόνο» προειδοποιεί καθηγητής γεωλογίας

13.12.2025 23:29

7 ισχυρές τροφές που αραιώνουν το αίμα και πρέπει να γνωρίζετε

13.12.2025 23:16

Δυστυχώς μαθεύτηκε για τη Ζωζώ Σαπουντζάκη

13.12.2025 23:05

Τότε που φορούσαμε ποδιές

13.12.2025 23:04

Η Παναγία δεν εγκαταλείπει ποτέ κανέναν, πάντα έχει τον τρόπο της να...

13.12.2025 23:00

Αφροδίτη Λατινοπούλου: «Πρέπει να επιστρέψει η ποδιά στα ελληνικά σχολεία»

13.12.2025 22:50

Πανικός σε σχολείο: Ο διευθυντής έστειλε μαθήτριες… σπίτι τους γιατί οι καθηγητές...

13.12.2025 22:47

«Πιθανώς εχθρική εξωγήινη απειλή»: Το 3I/ATLAS κάνει παράξενη αλλαγή καθώς πλησιάζει τη...

13.12.2025 22:43

Όταν ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος έπιασε τον Τίμιο Σταυρό και ευωδίαζε – Μαρτυρία...

13.12.2025 22:42

Το Θαύμα του Αρχάγγελου Μιχαήλ: «Ότι ζητήσεις ο Πανορμίτης θα στο δώσει»

13.12.2025 22:40

Μη διώxvεις Auτov τοv γάιδαρο — σε 2 ώρες θα έχεις Tuxn

13.12.2025 22:38

«Η Μαρία Καρυστιανού είναι μια λύκαινα που της πήραν το παιδί της,...

13.12.2025 22:36

Πανελλήνιες 2025: Mαθήτρια με καταγωγή από την Κίνα έγραψε 19.080 μόρια

13.12.2025 22:27

Θpίλεp στην Κρήτη: Μόλις μαθεύτnκε για τον 33χpovo γιατρό

13.12.2025 22:06

Το φινάλε του 2025 θα είναι μαγικό για αυτά τα 5 ζώδια...

13.12.2025 21:53

Αυτά είναι τα αιτήματα των αγροτών – Τι ζητούν και γιατί είπαν...

13.12.2025 21:37

Αν είστε γυναίκα με γένια στο σαγόνι να τι σημαίνει για εσάς...

13.12.2025 21:29

ΝΕΚΡΟΙ ΒΡΕΘΗΚΑΝ 2 ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ

13.12.2025 21:20

Στάση εργασίας στα λεωφορεία την Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου

fanpage

Εάν είστε από τους ανθρώπους που “ψάχνονται”, που ανακαλύπτουν, που δημιουργούν, που ξέρουν να ζουν, τότε βρίσκεστε στο σωστό μέρος!

Η ομάδα του fanpage.gr είναι εδώ για να σας ενημερώνει καθημερινά με ότι πιο φρέσκο κυκλοφορεί.

Footer Logo

© 2022 - Fanpage. All Rights Reserved | Powered by lagio.dev


Back To Top
Fanpage
  • Αρχική
  • Ειδήσεις
  • Αφιερώματα
  • Κόσμος
  • Lifestyle
    • Γυναίκα
    • Εξομολογήσεις
    • ΟΜΟΡΦΙΑ
    • ΣΤΥΛ
  • Media
  • Γαστρονομία
  • Διακόσμηση
  • Travel
  • Plus
    • Πολιτική
    • DIY
    • PETS
    • VIDEOS
    • VIRAL
    • Άθλητικά
    • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
    • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • ΖΩΔΙΑ
    • ΘΡΗΣΚΕΙΑ
    • ΥΓΕΙΑ
Fanpage
  • Αρχική
  • Ειδήσεις
  • Αφιερώματα
  • Κόσμος
  • Lifestyle
    • Γυναίκα
    • Εξομολογήσεις
    • ΟΜΟΡΦΙΑ
    • ΣΤΥΛ
  • Media
  • Γαστρονομία
  • Διακόσμηση
  • Travel
  • Plus
    • Πολιτική
    • DIY
    • PETS
    • VIDEOS
    • VIRAL
    • Άθλητικά
    • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
    • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • ΖΩΔΙΑ
    • ΘΡΗΣΚΕΙΑ
    • ΥΓΕΙΑ
© 2022 - Fanpage. All Rights Reserved | Powered by lagio.dev
Sign In

Keep me signed in until I sign out

Forgot your password?

Password Recovery

A new password will be emailed to you.

Have received a new password? Login here