Αθήνα. Κολοκοτρώνη 56 και Νικίου 2. Σε ένα ιστορικό κτίριο του 1860, στο κέντρο της πρωτεύουσας, έχει ανοίξει η «Σχεδία Home». Ένα πωλητήριο – εκθετήριο επαναχρησιμοποιούμενων αντικειμένων και ένα καφέ μπαρ με κοινωνικό πρόσημο. Είναι η συνέχεια του περιοδικού που ΣΧΕΔΙΑ, που πουλάνε οι άστεγοι και έχει βρει τεράστια ανταπόκριση από την ελληνική κοινωνία. Η Σχεδία Home, είναι ένας όμορφος και γοητευτικός χώρος που δημιουργήθηκε για να γίνει «κομμάτι όχι μόνο της ψυχής μας, αλλά ολόκληρης της κοινωνίας», αναφέρει ο Χρήστος Αλεφάντης, εμπνευστής και διευθυντής σύνταξης του περιοδικού δρόμου «Σχεδία», το οποίο πουλάνε τα θύματα της οικονομικής κρίσης και μπορούν με τα έσοδα να διεκδικήσουν την αξιοπρεπή διαβίωσή τους. «Σχεδία Art»
Η ιδέα για έναν χώρο, όπου θα μαζεύονταν πωλητές της «Σχεδίας» αλλά και ο κόσμος που στηρίζει την προσπάθεια, «γεννήθηκε» πριν από περίπου 5 χρόνια. Ο Χρήστος Αλεφάντης αποφάσισε να αξιοποιήσει τα απούλητα τεύχη του περιοδικού δρόμου «Σχεδία» και να μη τα στέλνει για ανακύκλωση στον Ασπρόπυργο. «Σπάραζε η καρδιά μου με την ιδέα ότι πήγαιναν για ανακύκλωση. Είχε πολύ μεγάλη αξία συναισθηματική το κάθε τεύχος είτε το πουλάμε είτε όχι», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Στόχος ήταν η επαναχρησιμοποίηση του χαρτιού και να «μεταμορφωθεί» σε ένα προϊόν υψηλής αισθητικής και ποιότητας. Το 2016 ξεκίνησε το «Σχεδία Art».
Οι πρώτοι στους οποίους απηύθυνε πρόσκληση ο Χρήστος Αλεφάντης και η ομάδα του, ήταν οι πωλητές της «Σχεδίας», άνω των 50 ετών. «Όχι για κανέναν άλλο λόγο αλλά επειδή γνωρίζουμε πολύ καλά ότι κυρίως αυτοί είναι βαθιά αποκλεισμένοι τόσο από την αγορά εργασίας όσο και από τη ζωή την ίδια». Ξεκίνησαν μια διαδικασία εκπαίδευσης και μέσα σε τρία χρόνια δεκάδες χειροποίητα αντικείμενα, όπως ρολόγια τοίχου, φωτιστικά, σουβέρ, μπολ, βεντάλιες και κοσμήματα ήταν έτοιμα να πωληθούν. Έλειπε όμως ένα εκθετήριο – πωλητήριο. «Οπότε ψάχναμε να βρούμε έναν χώρο που θα ήταν στην καρδιά της πόλης για να κάνουμε το πωλητήριο και το εκθετήριο και θέλαμε να είμαστε και όλοι μαζί. Όλες οι δυνάμεις του καλού».
Μέσα σε τρία χρόνια δεκάδες χειροποίητα αντικείμενα, όπως ρολόγια τοίχου, φωτιστικά, σουβέρ, μπολ, βεντάλιες και κοσμήματα ήταν έτοιμα να πωληθούν
Το εκθετήριο του «Σχεδία Art»
Η λύση βρέθηκε, όταν ένας μεσίτης ήρθε σε επικοινωνία με τον Χρήστο Αλεφάντη και του μίλησε για ένα ιστορικό κτίριο στο κέντρο της Αθήνας που ήταν διαθέσιμο. Το κτίριο ανήκε σε ένα άνθρωπο, που έβγαινε στη σύνταξη και δεν επιθυμούσε το ακίνητο που χρονολογούνταν από τα μέσα του 19ου αιώνα να μετατραπεί σε φαστφουντάδικο. Μετά από συζητήσεις, η «Σχεδία» νοίκιασε το ακίνητο με ευνοϊκότερους όρους, παρά το γεγονός ότι το νοίκι φτάνει τα 4.500 ευρώ και είναι ένα τεράστιο ρίσκο. «Είπαμε όμως, άμα το πιστεύεις, κάνε το βήμα και το σημείο θα σου επιτρέψει να είσαι βιώσιμος» δήλωσε ο Χρήστος Αλεφάντης. Οι παράγοντες που οδήγησαν στην απόφαση να νοικιάσουν το ιστορικό κτίριο ήταν δύο. Αρχικά, ήταν οικονομικός. Στο κέντρο της πόλης ένα κατάστημα έχει καλύτερες πιθανότητες να προσελκύσει κόσμο, να γίνονται συναλλαγές και να να παραμείνει οικονομικά βιώσιμο. Ο άλλος παράγοντας ήταν συμβολικός. Σύμφωνα με τον Χρήστο Αλεφάντη «ο πτωχός ο άνθρωπος, ο άστεγος δεν πρέπει να ζει μόνο στις παρυφές της πόλης. Όπως όλοι μας, αξίζει και δικαιούται να ζει και να κινείται ανάμεσά μας».
«Σχεδία Home»
Το επόμενο βήμα ήταν να δημιουργηθεί ένας χώρος, όπου οι επισκέπτες θα μπορούσαν να δουν και να αγοράσουν τα προϊόντα του «Σχεδία Art» πίνοντας τον καφέ τους. «Άμα πας σε ένα μουσείο δεν έχει και ένα χώρο εστίασης, ένα καφέ, ένα σνακ; Και αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε και εμείς ένα χώρο εστίασης». Σύντομα, η ιδέα πήρε τεράστια δυναμική. Άνθρωποι από τον χώρο της εστίασης, σχεδιαστές, αρχιτέκτονες και μηχανικοί ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της «Σχεδίας». Χωρίς καμία κρατική υποστήριξη, μόνο με τη χρηματοδότηση από ιδρύματα και οργανισμούς, το «Σχεδία Home» έγινε πραγματικότητα.
Ο Χρήστος Αλεφάντης πρώτος από αριστερά στην είσοδο του εστιατορίου, μαζί με συνεργάτες του εγχειρήματος Οι πωλητές του περιοδικού «Σχεδία» ήταν οι πρώτοι που προσέγγισε ο Χρήστος Αλεφάντης. Στη συνέχεια απευθύνθηκε στην ευρύτερη αγορά εργασίας. Αν και προτεραιότητα δόθηκε σε εργαζόμενους άνω των 50 ετών, το κριτήριο αυτό δεν ήταν αυστηρό.
Το προσωπικό της «Σχεδία Home» αποτελείται από ανθρώπους, που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας. Περισσότερα από 27 άτομα έχουν βγει εργασία στη «Σχεδία Home» και αρκετοί από αυτούς, ασφαλίζονται για πρώτη φορά. Ο σεφ Λευτέρης Λαζάρου ήταν ο άνθρωπος που δημιούργησε το μενού της «Σχεδίας Home». Μοναδικό κριτήριο για να μπορέσει κάποιος να εργαστεί στην κουζίνα ήταν να μπορεί να βράσει ένα αυγό! Μαζί με τον συνάδελφο και συνεργάτη Γιάννη Υφαντίδη, εκπαίδευσαν το προσωπικό της κουζίνας και σύντομα το μενού της «Σχεδίας Home» ήταν έτοιμο. Περισσότερα από 27 άτομα έχουν βγει εργασία στο «Σχεδία Home» και αρκετοί από αυτούς, ασφαλίζονται για πρώτη φορά Ο Χρήστος Αλεφάντης θυμάται την πρώτη ημέρα εκπαίδευσης στην κουζίνα. «Ήταν μια από τις πιο συγκλονιστικές στιγμές των τελευταίων χρόνων.
Γιατί ξέρεις, εκεί είναι που συναντιέσαι ξανά με το «δάσος». Και αυτό είναι πολύ δύσκολο, πολύ έντονο, αλλά και τόσο σπουδαίο. Καμιά φορά ξεχνάς πώς θα το κάνεις, απλά λες πρέπει να γίνει η δουλειά. Και μετά ξεκινάει η εκπαίδευση και βλέπεις τη διαδικασία, όπου πάμε στην κουζίνα και δοκιμάζουμε πιάτα και κλαίμε από τη σκέψη και από τη συγκίνηση και τότε καταλαβαίνεις την αξία αυτού που κάνεις και λες εντάξει, προχωράμε». Αν και δεν μπόρεσε να ξεχωρίσει κάποια προσωπική ιστορία, ο Χρήστος Αλεφάντης στάθηκε μόνο σε μια περίπτωση ανθρώπου, που είχε φτάσει 70 χρονών. Τον προσέγγισαν για τη θέση του μάγειρα, αλλά εκείνος αρνήθηκε τελευταία στιγμή, «γιατί φοβήθηκε. Αν είσαι αποκλεισμένος για πάρα πολύ καιρό δεν είναι πάντα εύκολο αυτό το βήμα, να ξαναπάρεις τη ζωή στα χέρια σου».
Ένας χώρος με οικολογική συνείδηση
Το μενού της «Σχεδίας Home» βασίζεται σε μεσογειακές γεύσεις. Οι τιμές είναι προσιτές και οι υπεύθυνοι έχουν δώσει ιδιαίτερη σημασία στην καλή ποιότητα των προϊόντων. Οι άνθρωποι της «Σχεδίας», έχουν προνοήσει για τα πάντα και έχουν δημιουργήσει ένα χώρο με οικολογική συνείδηση. Έχουν αντικαταστήσει τα πλαστικά καλαμάκια με χάρτινα ή από μπαμπού, ενώ πολλές φορές για καλαμάκια χρησιμοποιούν χοντρά μακαρόνια.
Επίσης, δεν υπάρχουν πλαστικά μπουκάλια. Το φαγητό που δεν σερβίρεται, διατίθεται στη μη κερδοσκοπική οργάνωση «Μπορούμε», την οργάνωση με σκοπό τον περιορισμό της σπατάλης τροφίμων και την καταπολέμηση του υποσιτισμού σε όλη την Ελλάδα. Παράλληλα, ο χώρος είναι για μη καπνίζοντες, ενώ έχει προβλεφθεί η πρόσβαση σε όλους. Στην είσοδο υπάρχει ράμπα αναπήρων, τραπέζια ειδικά σχεδιασμένα να χωρούν αναπηρικό αμαξίδια, αλλά και τουαλέτες αναπήρων. Οι τυφλοί θα μπορούν να ακούσουν το μενού, γιατί » έχουμε παρατηρήσει ότι οι περισσότεροι τυφλοί βαριούνται να διαβάζουν σε Μπράιγ-προτιμούν να ακούν», τόνισε ο Χρήστος Αλεφάντης.
«Στόχος μας να είμαστε ανεξάρτητοι και βιώσιμοι»
Το στοίχημα πλέον της «Σχεδίας Home», είναι να παραμείνει βιώσιμη και κυρίως ανεξάρτητη από χρηματοδότες. Και πάλι προτεραιότητα έχει η ποιότητα. «Με τη Σχεδία προσπαθούμε να έχουμε ένα πάρα πολύ καλό περιοδικό. Έτσι και εδώ αγωνιούμε να έχουμε ένα πολύ καλό καφέ και άριστο φαγητό. Δηλαδή να έρχεται εδώ ο πελάτης, ο υποστηρικτής της προσπάθειάς μας και να περνάει καλά, να απολαμβάνει τον καφέ, τις γεύσεις, την όμορφη και οικογενειακή ατμόσφαιρα», λέει ο Χρήστος Αλεφάντης και προσθέτει πως η «Σχεδία Home» «είναι ένα κοινωνικό project. Θέλουμε να μας γεμίζει πιο πολύ την ψυχή, δηλαδή να περνάμε όσο γίνεται καλά, αλλά παράλληλα συμμετέχουμε και σε μία κοινωνική προσπάθεια. Είναι ο μόνος τρόπος που μπορούμε να κάνουμε τα πράγματα. Είμαστε όπως κάθε επιχείρηση, μόνο που σε εμάς θα βάζετε μπροστά τη λέξη κοινωνική και ακόμα πιο μπροστά τη λέξη αλληλεγγύη. Γιατί αυτό είμαστε.
«. Στη οροφή του «Σχεδία Home», υπάρχουν περίπου 40 χάρτινα σπιτάκια. Όσα και τα σπίτια που κατάφεραν να νοικιάσουν πωλητές του περιοδικού δρόμου «Σχεδία» Παράλληλα, θα οργανωθούν εκδηλώσεις, συναυλίες και επιμορφωτικά σεμινάρια, ενώ από το χειμώνα, οι υπεύθυνοι της «Σχεδίας», θα δημιουργήσουν και ένας παιδότοπο, όπου κάθε Κυριακή ένας νηπιαγωγός θα προσέχει τα παιδιά όσο οι γονείς θα απολαμβάνουν τον καφέ τους. «Πρέπει να βρούμε έναν τρόπο για να ασχολείστε μαζί μας» λέει ο Χρήστος Αλεφάντης που δεν κρύβει την αγωνία του για το εγχείρημα και την αγάπη του για όσους το στηρίζουν και στηρίζονται από αυτό. Γιατί η Σχεδία είναι κομμάτι της ψυχής του και της κοινωνίας.
«Σχεδία home». Κολοκοτρώνη 56 και Νικίου 2, Αθήνα.
Ώρες λειτουργίας 08:00-03:00, επτά ημέρες την εβδομάδα (το σημείο λιανικής διάθεσης αντικειμένων «σχεδία αρτ» θα λειτουργεί ώρες εμπορικών καταστημάτων). Περισσότερες πληροφορίες: 213 0231220, [email protected], www.shediart.gr, www.shedia.gr Ώρες λειτουργίας 08:00-03:00, επτά ημέρες την εβδομάδα (το σημείο λιανικής διάθεσης αντικειμένων «σχεδία αρτ» θα λειτουργεί ώρες εμπορικών καταστημάτων). Οι υποστηρικτές του «Σχεδία Home» Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (μέγας δωρητής), Κοινωφελές Ίδρυμα ΤΙΜΑ (δωρητής), Ίδρυμα Μποδοσάκη (δωρητής), VISA Ελλάς μέσω του προγράμματος Αλληλεγγύης (δωρητής), Κάριτας Ελλάς μέσω του προγράμματος ELBA (δωρητής), Interamerican (ασφάλιση κτιρίου), Λευτέρης Λαζάρου (σχεδιασμός μενού & εκπαίδευση προσωπικού), Γιάννης Υφαντίδης, Πέτρος Μυτιληναίος (bartender, σχεδιασμός κοκτέιλ), Γιώργος Μουχταρίδης & Pepper 96,6, Αλεξάνδρα Γιαλίνη (μουσικός παραγωγός), Somethink* (δημιουργικό γραφείο), McCANN (δημιουργικό γραφείο), bobstudio.gr (δημιουργικό γραφείο), Γιάννης Τσεκλένης (σχεδιαστής μόδας), Λουίζα Νικολαΐδου (φωτογράφος), Ιόλη Χιωτίνη (designer), Δημήτρης Σαμαράς (ηχολήπτης), Κώστας Μόκκας (Apivita, συμβουλευτικές υπηρεσίες), Γιώργος Βλάχος (ΚΕΜΕΛ, συμβουλευτικές υπηρεσίες), Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών (συμβουλευτικές υπηρεσίες), Σ.Κ.Ε.Π. (συμβουλευτικές υπηρεσίες), Ειρήνη Τσώνη (My Atelier). Πηγή φωτογραφιών: Shedia…