Ποιοι είναι οι ισχυρότεροι Έλληνες εφοπλιστές;
Την παγκόσμια κυριαρχία αλλά και την τεράστια επιρροή που ασκούν στον χάρτη της ποντοπόρου ναυτιλίας οι Έλληνες εφοπλιστές αντανακλά η φετινή λίστα του Τop 100 που καταρτίζει το έγκυρο «Lloyd’s List» και περιλαμβάνει συνολικά 15 Έλληνες επιχειρηματίες.
Η ελληνική… «παροικία» είναι και φέτος η μεγαλύτερη της λίστας, με τους εκπροσώπους του ελληνικού εφοπλισμού να θεωρούνται οι βασικοί παίκτες αλλά και οι trend makers στις αγορές όπου δραστηριοποιούνται.
Τα στοιχήματα για τους μεγάλους της ελληνικής ναυτιλίας αφορούν κυρίως τις προκλήσεις που δημιουργεί το ταραχώδες περιβάλλον της ναυλαγοράς, την απορρόφηση των κραδασμών που προκάλεσαν οι κρίσεις στο ξηρό φορτίο αλλά και στα containers με τη χρεοκοπία της Hanjin, αλλά και τα ενδιαφέροντα ανοίγματα στο πολλά υποσχόμενο LNG.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι στη φετινή λίστα, δίνουν το «παρών» και επενδυτικά funds που έχουν επενδύσει σε ναυτιλιακές εταιρείες, όπως η Oak Tree (Star Bulk), ο μεγαλοεπενδυτής, γνωστός για τις ελληνικές τοποθετήσεις του, Wilbur Ross, αλλά και μεγάλοι πελάτες όπως οι εταιρίες commodities Cargil ή βιομηχανικοί κολοσσοί όπως η Glencore.
Ποιοι είναι, όμως, αυτήν τη στιγμή, σύμφωνα με το «Lloyd’s List», οι 10 μεγαλύτεροι Έλληνες εφοπλιστές;
1. Γιάννης Αγγελικούσης
Στην κορυφή της λίστας των Ελλήνων και 7ος ισχυρότερος εφοπλιστής στον κόσμο είναι ο Γιάννης Αγγελικούσης, ιδιοκτήτης του μεγαλύτερου καθαρά ιδιωτικού στόλου παγκοσμίως.
Παρότι ο όμιλος Αγγελικούση πορεύεται τον παλιό παραδοσιακό δρόμο, χωρίς μέχρι στιγμής να έχει αναζητήσει χρηματιστηριακά κεφάλαια για τις επενδύσεις του, δεν συμβαίνει το ίδιο και με τις άλλες επιχειρηματικές επιλογές, που αποδεικνύονται, εκτός από τολμηρές, και επικερδείς.
Όπως, για παράδειγμα, το άνοιγμα στην αγορά του LNG, που είναι απόρροια μιας γρήγορης απόφασης για την απόκτηση δύο πλοίων το 2004. Έκτοτε η μεταφορά υγροποιημένου αερίου έχει αναδειχθεί σε έναν από τους βασικούς πυλώνες δραστηριότητας, με τον στόλο της Maran Gas να αριθμεί 32 πλοία.
Σημειώνεται ότι ο όμιλος Αγγελικούση έχει περιορίσει το ρίσκο της έκθεσης στην αγορά του LNG με την κοινοπραξία που έχει δημιουργήσει με την καταριανή Nakilat. Τον τελευταίο Δεκέμβριο ο όμιλος Αγγελικούση προχώρησε σε ακόμα ένα επωφελές deal, αγοράζοντας 7 νεότευκτα φορτηγά capesize στα 35 εκατ. το καθένα, με έκπτωση της τάξης των 20 εκατ. δολαρίων από την τιμή παραγγελίας.
Τέλος, η Maran Tankers, που διαθέτει στόλο μεγάλων τάνκερ σε λειτουργία, έχει πρόγραμμα για 10 VLCCs και 6 suezmax τάνκερ που έχουν παραγγελθεί από την Daewoo.
Προκοπίου
Όπως όλοι οι ισχυροί της ναυτιλίας, έτσι και ο Γ. Προκοπίου, Νο 12 της παγκόσμιας λίστας και δεύτερος πιο ισχυρός Έλληνας, έχει αποδείξει πολλάκις ότι δεν διστάζει να αναλάβει επιχειρηματικά ρίσκα.
Όπως συνέβη το 2006-2007 με τα νεότευκτα πλοία LNG νέας τεχνολογίας ή με τα παγοθραυστικά τάνκερ, που ουσιαστικά άνοιξαν το βόρειο διάδρομο.
Ακόμα και μέχρι το τέλος του 2016, η Dynagas παρέμενε η μόνη εταιρεία με δυνατότητα μεταφοράς LNG από τη βόρεια διαδρομή, με τα πλοία της να έχουν ναυλοσύμφωνα με ενεργειακούς κολοσσούς όπως οι Gazprom, Shell, Statoil, για τη μεταφορά αερίου από ένα από τα μεγαλύτερα πεδία αερίου, όπως το Yamal.
Ταυτόχρονα, ο Γ. Προκοπίου είναι από τους παίκτες που είδαν πρώτοι την ευκαιρία των πλωτών σταθμών LNG, συμμετέχοντας σε τουλάχιστον δύο projects, με την τελευταία εν αναμονή παραγγελία σε κινεζικό ναυπηγείο τον περασμένο Ιούνιο να μην έχει ακόμη ενεργοποιηθεί.
Πρόσφατα ο Έλληνας εφοπλιστής έκλεισε και την πρώτη χρηματοδοτική συμφωνία, ύψους 195 εκατ. δολαρίων, με την China Export-Import Bank για την επένδυση 6 suezmax τάνκερ.
Φράγκου
Στο Νο 19 της παγκόσμιας λίστας και τρίτη ισχυρότερη ελληνική παρουσία είναι η επικεφαλής του ομίλου Navios, Αγγελική Φράγκου, η οποία την περασμένη χρονιά βρέθηκε να «παίζει άμυνα» απέναντι στις αναταράξεις που δέχτηκε η αγορά ξηρού φορτίου αλλά και τα φορτηγά μεταφοράς containers.
Ο όμιλος Navios μπήκε στο 2017 χωρίς εκκρεμείς επενδύσεις, ενώ έχει προχωρήσει βήματα για τη μείωση των υποχρεώσεών του, με πιο πρόσφατη την επαναγορά εταιρικών ομολόγων ύψους 59 εκατ. δολαρίων. Ο μητρικός όμιλος Navios Group διατηρεί τέσσερις εισηγμένες θυγατρικές.
Η μητρική εταιρεία Navios Maritime Holdings κατέχει 40 φορτηγά ξηρού φορτίου και λειτουργεί ακόμα 26 πλοία με μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα. H Navios Maritime Acquisition διαθέτει έναν στόλο 36 πετρελαιοφόρων, ενώ η MPL Navios Maritime Midstream κατέχει 6 VLCC. Εταιρεία του ομίλου είναι επίσης η Navios Maritime Partners, που κατέχει 32 πλοία (24 φορτηγά ξηρού φορτίου και 8 containerships).
Την περασμένη χρονιά είχαν καλές αποδόσεις τα τάνκερ, ενώ στον αντίποδα η Partners δημοσίευσε στο 9μηνο καθαρές ζημίες 50,5 εκατ., που περιλαμβάνουν απομειώσεις από ζημιογόνες πωλήσεις.
Οικονόμου
Προς τα τέλη της περασμένης χρονιάς η ομίχλη που επισκίαζε το μέλλον της DryShips του Γιώργου Οικονόμου, ο οποίος βρίσκεται στην τέταρτη θέση μεταξύ των Ελλήνων και στην 20ή θέση της παγκόσμιας λίστας, άρχισε να διαλύεται.
Τον Δεκέμβριο η εταιρεία, που επλήγη και εκείνη από την αναταραχή στο ξηρό φορτίο, ανακοίνωσε συμφωνία με την πλειονότητα των πιστωτριών τραπεζών έπειτα από διαπραγματεύσεις ενός έτους, που έφεραν το 90% του χρέους στα χέρια του ιδρυτή της εταιρείας.
Ακόμα πιο πρόσφατη ήταν η συμφωνία που ανακοινώθηκε με την Kalani Invstements, που έφερε 100 εκατ. δολάρια στην DryShips με την έκδοση νέων μετοχών. Τα κεφάλαια αναμένεται να αξιοποιηθούν για γενικούς σκοπούς αλλά και απομόχλευση.
Εφόσον επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις για βελτίωση της αγοράς ξηρού φορτίου το 2017, η εταιρεία φαίνεται να έχει βγει από τη λίστα κινδύνου.
Εκτός από την εισηγμένη DryShips, ο εφοπλιστής ελέγχει μέσω του TMS Group έναν ιδιωτικό στόλο 81 πλοίων, ενώ έχει σε παραγγελία ακόμα 20. Σε αυτά περιλαμβάνονται 41 φορτηγά, 34 τάνκερ, 5 πλοία μεταφοράς LNG και 1 φορτηγό containership.
Πήτερ Λιβανός
Με παρουσία σε διάφορους κλάδους, ο Π. Γ. Λιβανός συνεχίζει την οικογενειακή παράδοση, δίνοντας έμφαση στον ιδιαίτερα ανερχόμενο κλάδο της μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG. Από την 23η θέση της λίστας και την 5η θέση μεταξύ των Ελλήνων, ο εφοπλιστής, έχοντας αποχωρήσει από το 2005 από τα τάνκερ, διατηρεί παρουσία μέσω της Drylog στο ξηρό φορτίο με 20 φορτηγά.
Ο ίδιος, όμως, δεν κρύβει ότι θεωρεί το LNG το μέλλον της ναυτιλίας, βλέποντας θετικές προοπτικές ανάπτυξης για την επόμενη δεκαετία. Μέσω της Gaslog ο Πήτερ Λιβανός θεωρείται από τους trend makers της αγοράς του υγροποιημένου φυσικού αερίου, με 13 τάνκερ σε λειτουργία και 5 σε παραγγελία, ενώ μέσω της Gaslog Partners ελέγχει ακόμα 9 πλοία, που αναλογούν σε μερίδιο 5%-6% της συνολικής αγοράς του LNG.
Πρόσφατα, έχοντας εξασφαλισμένο επταετές ναυλοσύμφωνο από τη βρετανική Centrica για την εισαγωγή αμερικανικού shale gas, παρήγγειλε ακόμα ένα πλοίο από την κορεατική Samsung. Επίσης, τηρεί στάση αναμονής και είναι έτοιμος να μπει στην αγορά των πλωτών σταθμών αεριοποίησης (FSRUs) και μεταξύ των projects που εξετάζει περιλαμβάνεται και ένα στην Ελλάδα (Αλεξανδρούπολη).
Παππάς
Η Star Bulk Carriers, εταιρεία που διαχειρίζεται ο Πέτρος Παππάς από κοινού με τον μέτοχο πλειοψηφίας, την Oaktree Capital Management, προχώρησε σε σημαντική μείωση του στόλου της την περασμένη χρονιά, από τα 103 στα 73 πλοία, περιλαμβανομένων 5 υπό κατασκευή.
Πολλά από τα πλοία ήταν μεγάλης ηλικίας που πουλήθηκαν για scrap. Αντίθετα, οι στόλοι των δύο άλλων εταιρειών, Oceanbulk Containers και Product Shipping, που επίσης ελέγχει από κοινού με την Oaktree, δεν παρουσίασαν αλλαγές.
Σημειώνεται ότι η Oceanbulk Containers ελέγχει έναν στόλο 13 πλοίων, ενώ με δεδομένη την αναταραχή στην αγορά των containerships, η αγορά αναμένει πώς θα διαχειριστεί τα 5 νέα πλοία, η παράδοση των οποίων ολοκληρώνεται μέσα στο 2017.
Από την άλλη πλευρά η Product Shipping με 17 τάνκερ μεταφοράς πετρελαϊκών προϊόντων δεν εμφάνισε ουσιαστική δραστηριότητα αγοραπωλησιών, πέραν δύο πολύ μεγάλων τάνκερ VLCC’s που ελέγχονται από κοινού με την Monarch Alternative Capital και τα οποία πουλήθηκαν στη Euronav. Ο κ. Παππάς βρίσκεται στην 35η θέση της λίστας του Lloyds List και στην έκτη θέση μεταξύ των Ελλήνων.
Τσάκος
Η εταιρεία του Νικόλα Τσάκου (7ος ισχυρότερος Έλληνας και 42ος στην παγκόσμια λίστα), Tsakos Energy Navigation, υλοποιεί ένα ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα για 15 νεότευκτα, με τα μισά να έχουν παραδοθεί μέχρι τον περασμένο Οκτώβριο.
Με αυτά τα πλοία, ο στόλος της ΤΕΝ θα αποτελείται από 65 τάνκερ, εκ των οποίων τα 45 μεταφοράς αργού, τα 15 μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, 3 shuttle tankers (μεταφοράς πετρελαίου από θαλάσσιες εξέδρες) και 2 LNG.
Οι νέες παραγγελίες υποστηρίζονται από μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα της ΤΕΝ με μεγάλους ναυλωτές όπως η Statoil, ενώ το νεότευκτο LNG «Maria Energy» έχει εξασφαλισμένη απασχόληση για 18-36 μήνες από την αμερικανική Cheniere, τον πρώτο εξαγωγέα LNG από τις ΗΠΑ.
Κωνσταντόπουλος
Η Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου είναι η μοναδική στο Top-10 των ναυτιλιακών που δραστηριοποιούνται στα containers η οποία δεν είχε ναυλωμένο τονάζ από τη Hanjin Shipping, η κατάρρευση της οποίας προκάλεσε έντονες αναταράξεις στον κλάδο.
Τα τελευταία χρόνια η εισηγμένη Costamare προχώρησε σε εκτενή ανανέωση του στόλου της, παραλαμβάνοντας 5 μεγάλα πλοία 14,424 ΤΕU, τα οποία και απασχολούνται με 10ετή ναυλοσύμφωνα από την Evergreen. Το κόστος της επένδυσης ξεπέρασε το 1 δισ. δολάρια και κατέστη εφικτό με τη συνδρομή του fund York Capital.
Οι παραγγελίες της ναυτιλιακής περιλαμβάνουν ακόμα δύο μικρά φορτηγά με εξασφαλισμένα ναυλοσύμφωνα από τη Hamburg Sud, αλλά και δύο μεγαλύτερα πλοία, η χρηματοδότηση των οποίων έκλεισε πρόσφατα, παρότι ακόμη δεν υπάρχουν εξασφαλισμένα ναυλοσύμφωνα.
Βενιάμης
Σύμφωνα με το «Lloyd’s List», ο Θεόδωρος Βενιάμης, που βρίσκεται στην 53η θέση της παγκόσμιας λίστας, είναι ο πρόεδρος της σημαντικότερης εθνικής εφοπλιστικής ένωσης στον κόσμο, της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών.
Η εταιρεία του, Golden Union, διαθέτει 40 φορτηγά ξηρού φορτίου, ενώ σε παραγγελία από κινεζικά ναυπηγεία βρίσκονται ακόμα 7 μεγάλα τάνκερ panamax. Την περασμένη χρονιά η Golden Union υπερδιπλασίασε τον στόλο της σε σχέση με το 2014.
Πάντως, ο ίδιος ο Θ. Βενιάμης και την προηγούμενη χρονιά πρωταγωνίστησε στη μάχη της ελληνόκτητης ποντοπόρου ναυτιλίας για την προάσπιση του ισχύοντος συνταγματικά κατοχυρωμένου φορολογικού συστήματος, πάνω στο οποίο έχει στηριχθεί –μεταξύ άλλων– το ελληνικό ναυτιλιακό θαύμα.
Γεωργιόπουλος
Το ελληνικό Τop-10 του «Lloyd’s List» κλείνει με τον Πήτερ Γεωργιόπουλο (60ή θέση στην παγκόσμια λίστα), ο οποίος πέρυσι αποχώρησε από την προεδρία της εταιρείας που ίδρυσε, Genco Shipping and Trading, και πλέον επικεντρώνεται στην Gener8 Maritime, την εταιρεία με έναν από τους νεότερους ηλικιακά και πιο μοντέρνους στόλους πολύ μεγάλων τάνκερ VLCCs.
Η εταιρεία έχει από τον Ιούνιο του 2015 παραγγελία για 21 μεγάλα τάνκερ αξίας 2,1 δισ. δολαρίων, εκ των οποίων έχουν παραδοθεί τα 18 και απομένουν ακόμα 3 για τις αρχές του νέου έτους. Εκτός της Gener8, ο κ. Γεωργιόπουλος παραμένει πρόεδρος της Aegean Marine Petroleum.
Ο άνθρωπος με τη μεγαλύτερη επιρροή στον ναυτιλιακό κλάδο θεωρείται, σύμφωνα με το «Lloyd’s List» o Τσου Λιρόνγκ, πρόεδρος της China COSCO Shipping. To φαινόμενο Hanjin και οι κλυδωνισμοί στο κορεατικό ναυτιλιακό και τραπεζικό οικοδόμημα έρχονται στη δεύτερη θέση των πλέον επιδραστικών για τον ναυτιλιακό κλάδο παραγόντων, ενώ στην τρίτη θέση ακολουθούν οι Robert Uggla και Soren Skou της Maersk.
Τέταρτη στη λίστα επιρροής της «Lloyd’s List» είναι η οικογένεια Saade της γαλλικής CMA. Η πεντάδα κλείνει με τον δεύτερο διάδοχο του θρόνου της Σουδικής Αραβίας, Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν, για την επιρροή του στο διεθνές εμπόριο πετρελαίου.