Η πέραν της ώρας διαπραγμάτευση Α.Τσίπρα και Ρ.Τ.Ερντογάν χθες στην Άγκυρα ήταν κυριολεκτικά εφ όλης της ύλης, όπως επισημαίνουν απολύτως έγκυρες πηγές των υπουργείων Εξωτερικών και Εθνικής Αμυνας.
Τι διαπραγματεύθηκε ο Α.Τσίπρας:
– Εθνικό Εναέριο Χώρο 10 ν.μ.
– FIR Αθηνών
– Κατάργησης κατάθεσης σχεδίων πτήσης από τα τουρκικά στρατιωτικά αεροσκάφη
– Πτήσεις τουρκικών αεροσκαφών «στο Αιγαίο», (παραβάσεις παραβιάσεις),
– Αναθεώρηση Συνθηκών,
– Παραπομπή όλων των θεμάτων στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, ή παραπομπή μόνον του θέματος οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας αν προηγουμένως έχουν λυθεί διμερώς όλα τα υπόλοιπα.
Α.Τσίπρας και Ρ.Τ.Ερντογάν συμφώνησαν – και την σχετική ανακοίνωση έκανε ο Έλληνας πρωθυπουργός – πως όλα τα επίμαχα ζητήματα θα παραπεμφθούν σε Επιτροπές των υπουργείων Εξωτερικών και Άμυνας , με πρώτο ζήτημα προς εφαρμογή τις (ελεύθερες) «πτήσεις τουρκικών αεροσκαφών στο Αιγαίο», όπως ήδη έχουμε αποκαλύψει.
Με βάση τις πρώτες ασφαλείς διπλωματικές πληροφορίες από την Άγκυρα, οι Operational Commanders ( δηλαδή οι δυο αρχηγοί της Τακτικής Αεροπορίας , ΑΤΑ Λαρισας και Εσκι Σεχίρ-υπεύθυνος για το Αιγαίο) θα επικοινωνούν ΠΡΟΦΟΡΙΚΩΣ μεταξύ τους, ώστε η Τουρκία να ενημερώνει την Ελλάδα για τις πτήσεις τουρκικών στρατιωτικών αεροσκαφών στο Αιγαίο.
Ωστόσο, ο ΑΤΑ Λάρισας είναι παντελώς αναρμόδιος για το FIR Αθηνών, πάρα μόνον η ΥΠΑ, νομικά και θεσμικά μέσω του ICAO.
Η απαίτηση της Τουρκίας φαίνεται να είναι πως η εν λόγω ενημέρωση «θα είναι αμοιβαία», δηλαδή και η Ελλάδα θα ενημερώνει την Τουρκία για τις πτήσεις των ελληνικών στρατιωτικών αεροσκαφών «στο Ανατολικό Αιγαίο».
Το Αιγαίο, επομένως, σε επίπεδο αρμοδιοτήτων ασφαλείας, διαμοιράζεται και πιο συγκεκριμένα το Ανατολικό Αιγαίο τίθεται υπό τον τουρκικό έλεγχο.
Στην περίπτωση αυτή, ο κ Ερντογάν υποσχέθηκε πως τα τουρκικά αεροσκάφη δε θα είναι οπλισμένα, πλην των περιπτώσεων τουρκικών ασκήσεων με πυρά (σ.σ.: δηλαδή… θα είναι οπλισμένα οπότε η Τουρκία το κρίνει).
Η συγκεκριμένη συμφωνία, δίχως ουσιαστική αντίδραση από την πλευρά του κ Τσίπρα, που απλά… μετακυλύει την ευθύνη των αποφάσεων σε «Επιτροπές» και στους αρχηγούς του ΑΤΑ, αποτελεί δυσμενέστατη εξέλιξη για την ελληνική κυριαρχία στο Αιγαίο και «την τύχη» του FIR Αθηνών, επειδή:
Τα τουρκικά αεροσκάφη θα εισέρχονται ανεξέλεγκτα στο Αιγαίο, δίχως να καταθέτουν σχέδια πτήσης, χωρίς να ενημερώνουν για τα σημεία εισόδου – εξόδου από το FIR Αθηνών, και χωρίς να ενημερώνουν για τη διαδρομή τους και τις υπερπτήσεις τους πάνω από τα ελληνικά νησιά.
Συνεπώς, με τις «προφορικές» συνεννοήσεις μεταξύ των Operational Commanders και μόνον, καταργείται επί της ουσίας το FIR Αθηνών, που είναι πάγια σε διεθνές επίπεδο απαίτηση της Τουρκίας από το 1999, με τη ΝΟΤΑΜ 240.
Παράλληλα ωστόσο, καταργούνται και τα δυτικά σύνορα της Τουρκίας, τα οποίαορίζονται από το FIR Αθηνών, με συνέπεια η ελληνική κυριαρχία να τίθεται στα άχρηστα.
Οι υπάρχουσες πληροφορίες επισημαίνουν πως ο Α.Τσίπρας άρχισε τη συζήτηση αναφερόμενος στις παραβάσεις, παραβιάσεις και αναχαιτίσεις στο Αιγαίο. Κατόπιν, στις δηλώσεις του δήλωσε πως «προκάλεσαν πολύ δυσάρεστες καταστάσεις». Για ποιον όμως;
Με την αφορμή αυτή, ο Ρ.Τ.Ερντογάν επανέφερε στο ακέραιο όλους τους τουρκικούς ισχυρισμούς δεκαετιών, λέγοντας μεταξύ άλλων πως «Με βάση το Διεθνές Δίκαιο, δεν ισχύουν τα σχέδια πτήσης και ο ελληνικός εναέριος χώρος των 10 ν.μ. με δεδομένο ότι πέρα από τα χωρικά ύδατα καμμιά χώρα δεν ασκεί κυριαρχία».
Κατηγόρησε επιπλέον την Ελλάδα πως παραβιάζει το σύνολο της διεθνούς νομιμότητας , καθώς το FIR δεν συνιστά κυριαρχία (ορθόν, αλλά παρέχει το δικαίωμα της αστυνόμευσης, το οποίο ούτε αυτό αναγνωρίζει η Τουρκία).
O Α.Τσίπρας, με βάση τις ίδιες πληροφορίες ήταν αρχικά αρνητικός στην πρόταση Ρ.Τ.Ερντογάν να παραπεμφθούν όλα τα διμερή ζητήματα στο Δικαστήριο της Χάγης, παραπέμποντας ωστόσο στην γνώμη των Επιτροπών που θα συσταθούν.
Ο Ρ.Τ.Ερντογάν φαίνεται να αντέτεινε πως για να παραπεμφθεί μόνον το ζήτημα της οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας του Αιγαίου στη Χάγη, θα πρέπει προηγουμένως να έχουν επιλυθεί διμερώς όλα τα υπόλοιπα ζητήματα. Διαφορετικά το ΔΔΧ να βγάλει αποφάσεις για όλα τα θέματα.