Όσοι έχει τύχει να παρακολουθήσουν κάποια επεισόδια των δημοφιλών σειρών «May day» ή «Air Crash Investigation» γνωρίζουν καλά ότι το να πετάξει ένα αεροπλάνο δεν είναι μια εύκολη υπόθεση. Ειδικά όταν μιλάμε για τα τεράστια αεριωθούμενα που χρόνο με τον χρόνο γίνονται ακόμη πιο εξελιγμένα και απαιτούν ιδιαίτερη εξειδίκευση από τους πιλότους.
Η αεροναυπηγική είναι από τους τομείς που λειτουργούν χωρίς περιθώρια λάθους αφού κάθε μικρή λεπτομέρεια που σε άλλους χώρους θα μπορούσε να είναι επουσιώδης και να περάσει απαρατήρητη, στους αιθέρες είναι ικανή να φέρει την καταστροφή και να προκαλέσει πολύνεκρες τραγωδίες.
Για αυτόν ακριβώς τον λόγο υπάρχουν και τα πολυσέλιδα εγχειρίδια πτήσης, με κανόνες και διαδικασίες οι οποίες τηρούνται απαρέγκλιτα και με απόλυτη θρησκευτική ευλάβεια, ενώ στο απευκταίο σενάριο ατυχήματος, όλα τα δεδομένα αναλύονται μέχρι να βρεθεί τι ακριβώς πήγε στραβά ώστε να είναι βέβαιο ότι ανάλογο περιστατικό δεν θα συμβεί ποτέ ξανά.
Πάντως όλα αυτά σε εμάς τους λιγότερο μυημένους (εκτός κι αν ανάμεσα στους αναγνώστες υπάρχει κάποιος πιλότος, ιπτάμενος φροντιστής ή τεχνικός εδάφους) μοιάζουν… κινέζικα, αφού δεν γνωρίζουμε ούτε καν τα βασικά σχετικά με πτήσεις και τζάμπο τζετ, με συνέπεια πολύ συχνά να μπερδεύουμε ακόμη και πράγματα εντελώς άσχετα μεταξύ τους.
Δεν είναι για εξοικονόμηση ενέργειας: Εσύ ξέρεις γιατί τα αεροπλάνα χαμηλώνουν τα φώτα στην προσγείωση και την απογείωση;
Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι και το γεγονός ότι όλοι όσοι έχουμε ταξιδέψει με αεροπλάνο έχουμε αντιληφθεί ότι κατά την απογείωση και την προσγείωση όλα τα αεροσκάφη εμπορικών πτήσεων χαμηλώνουν την ένταση του φωτισμού μέσα στις καμπίνες. Η πιο διαδεδομένη απάντηση που ακούμε συχνά είναι ότι πρόκειται για μια κίνηση που στοχεύει στην οικονομία, ενώ άλλοι προτάσσουν την ανάγκη το αεροπλάνο να έχει όλη την ενέργεια διαθέσιμη σε αυτά τα δύο σκέλη της πτήσης, τα οποία θεωρούνται και τα πλέον απαιτητικά τόσο για το σκάφος όσο και για τους πιλότους.
Ωστόσο η πραγματική απάντηση στο… μυστήριο βρίσκεται πολύ μακριά από τις παραπάνω εικασίες και έρχεται από το στόμα ενός ανθρώπου που δεν γίνεται να τον αμφισβητήσεις αφού αυτή είναι η δουλειά του. Μιλώντας στο περιοδικό «Travel and Leisure» ο πιλότος Chris Cook, αποκάλυψε ότι αυτή η διαδικασία γίνεται προκειμένου να προλάβει να προσαρμοστεί η όραση των επιβατών σε αυτό το επίπεδο και να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν ταχύτερα σε περίπτωση που συμβεί το χειρότερο δυνατό σενάριο.
«Φανταστείτε να βρίσκεται σε ένα μη οικείο φωτεινό μέρος γεμάτο εμπόδια και εκείνη την στιγμή κάποιος να κλείσει τα φώτα και να σας ζητήσει να βγείτε έξω γρήγορα», δήλωσε χαρακτηριστικά. Και πριν βιαστείτε να απαντήσετε ότι όταν πέφτει ένα αεροπλάνο κάτι τέτοιο είναι το τελευταίο που θα έπρεπε να μας απασχολεί, η συντακτική ομάδα του menshouse σας έχει μια πρόταση. Δείτε ένα επεισόδιο από τις σειρές που αναφέραμε στον πρόλογο και θα καταλάβετε πόσες και πόσες ζωές έχουν σωθεί χάρη σε αυτό το μέτρο!