«Κάθε μέρα όταν βγαίνω για περιπολία ξέρω ότι θα συναντήσω τουρκική ακταιωρό. Γνωρίζω πως μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου θα πρέπει να αποφασίσω πώς θα ενεργήσω εάν ο τούρκος συνάδελφος επιχειρήσει να έρθει σε πολύ κοντινή απόσταση. Η συνήθης τακτική είναι να τον παρακολουθώ στενά και να του στέλνω διαρκώς το μήνυμα πως βρίσκεται παράνομα μέσα στα ελληνικά χωρικά ύδατα και πρέπει να αποχωρήσει. Οπως και συμβαίνει συνήθως. Σε τέτοιες καταστάσεις λειτουργείς ψύχραιμα και ουσιαστικά. Ας γνωρίζουν ότι θα μας βρίσκουν μπροστά τους κάθε μέρα 24 ώρες σε όλο το Αιγαίο». Τα λόγια αυτά προέρχονται από κυβερνήτη σκάφους του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής που υπηρετεί στο Αιγαίο και πολλές φορές βρίσκεται αντιμέτωπος με καταστάσεις όπως αυτή της Δευτέρας το βράδυ στα Ιμια.
Ανώτατος αξιωματικός του Λιμενικού Σώματος εν αποστρατεία μιλώντας στο «Βήμα» είπε μεταξύ άλλων: «Το πλήρωμα του ΠΑΘ 090, που χάρη στις ικανότητες του μοναδικού καπετάν Σπύρου απέφυγαν το μοιραίο από τον εμβολισμό του τουρκικού πλοίου, δεν παίρνει ούτε τα 100 ευρώ της παραμεθορίου, γιατί η βάση του είναι στον Πειραιά… Επίσης να θυμίσουμε την τραγική κατάσταση του προσωπικού, που υπηρετεί στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου με το αυξημένο κόστος – τι θα πρωτοπληρώσει με τα 700 ευρώ του νεοδιόριστου; Το πανάκριβο ενοίκιο; Το υψηλό κόστος διαβίωσης; Το κόστος μεταφοράς του; Δεν πρέπει να απασχολήσει την Πολιτεία η ανύψωση του ηθικού του προσωπικού του ΛΣ αλλά και όλων των άλλων ενστόλων που είναι ταγμένοι στο καθήκον της πατρίδας;».
Ο ίδιος άνθρωπος τόνισε επίσης: «Το ΠΑΘ 090 του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ είναι το σκάφος που προσπάθησε να εμβολίσει η πάνοπλη τουρκική SG 703 συνοδευόμενη και από τέσσερα ακόμη σκάφη της Τουρκικής Ακτοφυλακής. Είναι σκάφος χωρίς τον ανάλογο οπλισμό, διότι αγοράστηκε από κοινοτικούς πόρους και δεν δικαιολογούνταν από τη χρηματοδότησή του η τοποθέτηση βαρέος τύπου οπλικού συστήματος. Η Ελληνική Πολιτεία απαξίωσε να εγκρίνει – παρά τα σχετικά αιτήματα – τη δαπάνη από τους εθνικούς πόρους; Τι άλλο θέλετε να πούμε για τον τρόπο αντιμετώπισης των ψυχών που δίνουν την καθημερινή μάχη στα σύνορα της χώρας; Μπορεί ο υπόλοιπος στόλος του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ να συντηρηθεί από δωρεές ευπατρίδων, όση γενναιοδωρία και αν επιδείξουν;».
Αναφερόμενος στην Τουρκία σημείωσε: «Η γείτων χώρα με διάφορες προφάσεις, και κυρίως την αλιεία σε ευαίσθητες περιοχές (Λαδόξερα, Ιμια κ.λπ.), τα τελευταία χρόνια όλο και πιο προκλητικά με την Ακτοφυλακή της έχει ριχθεί στην προσπάθεια αμφισβήτησης της ελληνικότητας των περιοχών. Από την πλευρά της, η Ελληνική Ακτοφυλακή υπερασπιζόμενη αυτά τα ελληνικά εδάφη αναγκάζεται να διαθέτει, σύμφωνα με τον Εθνικό Σχεδιασμό, σημαντικότατο αριθμό από το σύνολο των θαλάσσιων μέσων που διαθέτει. Στα παραπάνω θα πρέπει να προσθέσουμε και τις ανάγκες σε μέσα για την αντιμετώπιση των μεταναστευτικών ροών – που επίσης εκμεταλλεύεται η γείτων χώρα για την εξυπηρέτηση των δικών της επιδιώξεων, αποσπώντας παράλληλα λεόντειο μερίδα από τις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις -, ενώ δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε και τις απαιτήσεις σε θαλάσσια και εναέρια μέσα για την άσκηση των λοιπών σημαντικών αρμοδιοτήτων του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ (προστασία θαλασσίου περιβάλλοντος, καταπολέμηση ναρκωτικών, λαθρεμπορίου κ.λπ.)».
Και συμπληρώνει: «Για την επίτευξη των στόχων της η Τουρκική Ακτοφυλακή εδώ και μία δεκαετία υλοποιεί ένα φιλόδοξο πρόγραμμα προμήθειας πλωτών και εναέριων μέσων που σήμερα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Ηδη στο Αιγαίο, εκτός από πληθώρα ταχυπλόων σκαφών αντίστοιχων με τη σειρά 600ρια (18 μ.) της Ελληνικής Ακτοφυλακής, πλέουν σε όλες τις «περιοχές ενδιαφέροντος» μεγάλα ταχύπλοα σειράς 300 (35 μ.) της Τουρκικής Ακτοφυλακής. Το έργο αυτών των σκαφών συντρέχουν ικανός αριθμός από ελικόπτερα καθώς και τέσσερα νέα πλοία 100 μ. περίπου, τα οποία διαθέτουν ελικοδρόμιο για την αύξηση της αποτελεσματικότητας και της περιοχής ευθύνης στην οποία επιχειρούν. Το αξιοπερίεργο επίσης είναι ότι στο πρόγραμμα προμηθειών της Τουρκικής Ακτοφυλακής περιλαμβάνονται και 10 σκάφη τύπου Stealth, που προφανώς προορίζονται και για τα θέματα Ερευνας και Διάσωσης, ενώ θα παραμένουν αόρατα από τα ελληνικά σκάφη και ραντάρ».
Στη συνέχεια έθεσε μια σειρά ερωτημάτων, όπως: «Πότε θα ξεκινήσουν επαφές τα αντίστοιχα θεσμοθετημένα σημεία επαφής στη Μυτιλήνη και στη Σμύρνη μεταξύ των ακτοφυλακών Ελλάδας και Τουρκίας; Πώς αξιοποιούνται οι δύο σύνδεσμοι ακόλουθοι για τα θέματα ακτοφυλακών στις πρεσβείες των δύο χωρών, που θεσμοθετήθηκαν κατά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού στην Τουρκία προ διετίας περίπου; Εχουν γίνει προσπάθειες επικοινωνίας μεταξύ των δύο αρχηγών των Ακτοφυλακών, ώστε να επιλύονται επικίνδυνες κλιμακώσεις εντάσεων, όπως συνέβαινε στο παρελθόν, για να μη φθάσουμε στον εμβολισμό πλοίων;».
Τόνισε ακόμα πως «σε πολύ λίγες χώρες υπάρχει αντίστοιχος οργανισμός όπως είναι η Ελληνική Ακτοφυλακή. Στη χώρα μας, παρά το γεγονός ότι λειτουργεί ΛΣ-ΕΛΑΚΤ κατά τα πρότυπα του US Coast Guard, και θα έλεγε κανείς ότι τα πράγματα θα ήταν ευκολότερα, σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει η επικάλυψη αρμοδιοτήτων ακόμα και μεταξύ των εξ αίματος συγγενών Σωμάτων (ΠΝ-ΛΣ-ΕΛΑΚΤ). Εχουμε όμως και πλεονεκτήματα – σε σχέση με άλλες χώρες – ως προς την υποβοήθηση του έργου του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ κυρίως στα θέματα της έρευνας και διάσωσης. Το ΕΚΣΕΔ αποτελεί υπόδειγμα διακλαδικής συνεργασίας σε όλη την Ευρώπη με θαυμαστά αποτελέσματα στη δράση του. Ομως, ο σχεδιασμός για την ενίσχυση του ΕΚΣΕΔ και του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ με μέσα, για να αντεπεξέρχεται όσο το δυνατόν αυτόνομα στην αποστολή του, δεν είναι ανάλογος των σημερινών απαιτήσεων. Ετσι, εκτός από τα ελικόπτερα Super Puma που αγόρασε το ΛΣ στο τέλος της δεκαετίας του ’90, με κοινοτική χρηματοδότηση, δεν έχουν αγοραστεί ή, αν προτιμάτε, ανανεωθεί τα μέσα αυτά με νεότερα, βάσει Εθνικού Σχεδιασμού. Αποτέλεσμα αυτού είναι να χρησιμοποιούνται εναέρια μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων που προορίζονται για άλλον εθνικό σκοπό, αποσπώντας τα από την κύρια αποστολή τους που είναι άλλη, ενώ παράλληλα αδυνατίζουν το ενιαίο και η άμεση αποτελεσματικότητα της λειτουργίας του ΕΚΣΕΔ».
Επιπλέον ανέφερε: «Σήμερα σημαντικά έργα περιμένουν να υλοποιηθούν, ύψους περίπου 185 εκατ. ευρώ, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται το Εθνικό Σύστημα Επιτήρησης Θαλάσσιων Συνόρων, αλλά και η προμήθεια τριών 30μετρων σκαφών και 15 άλλων μικρότερων ταχύπλοων σκαφών ανάλογων αυτών της σειράς 600ρια. Δυστυχώς, οι διαδικασίες προμήθειας των παραπάνω – παρά το γεγονός ότι καταβλήθηκαν τεράστιες προσπάθειες για την εξασφάλιση της χρηματοδότησής τους – προσκρούουν σε γραφειοκρατικές αγκυλώσεις προώθησης των διαγωνισμών και σχετικές ιδεοληψίες, με αποτέλεσμα να υπάρχει ο κίνδυνος απώλειας των χρηματοδοτήσεων αυτών, αν λάβουμε υπόψη αφενός το στενό πλέον χρονοδιάγραμμα απορρόφησής τους και αφετέρου ότι πρόκειται υποχρεωτικά για διεθνείς διαγωνισμούς υπαγόμενους σε ενωσιακούς διαγωνιστικούς κανονισμούς. Αρκούν όμως τα κοινοτικά προγράμματα για την προμήθεια – λειτουργία των μέσων του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ; Με βεβαιότητα η απάντηση είναι «όχι»».
Ο ανώτατος αξιωματικός του ΛΣ ε.α. κατέληξε: «Μπορεί να χαραχθεί εθνική αμυντική στρατηγική μόνο με κοινοτικές χρηματοδοτήσεις; Πόσες φορές πρέπει να αιτηθεί η χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους, η τοποθέτηση των προβλεπόμενων οπλικών συστημάτων πάνω στα σκάφη 90 και 60; Μπορεί να λειτουργήσει το ΛΣ-ΕΛΑΚΤ χωρίς εναέρια μέσα του, αφού η ΕΑΒ συνεχίζει επί σειρά ετών να μην ανταποκρίνεται στις συμβατικές της υποχρεώσεις, με αποτέλεσμα να μην έχει ετοιμοπόλεμα τα ελικόπτερα και τα αεροπλάνα για την επιτήρηση και επέμβαση όπου απαιτηθεί; Μπορούμε να πούμε στον γείτονα να περιμένει να διενεργήσουμε την έρευνα και διάσωση, όταν φτιάξουμε τα σκάφη μας, στον νησιώτη ασθενή να περιμένει να φτιάξουμε το φουσκωτό μας ή να αγγαρέψουμε τη βάρκα, που αγόγγυστα προσφέρει κάθε φορά όταν το ζητήσουμε ο κάθε καπετάν… Νίκος ή Γιάννης;».