Νέες αποκαλύψεις, έρχονται στο φως της δημοσιότητας, για την εκπαίδευση των σταθμαρχών και ιδιαίτερα εκείνη του 59χρονου σταθμάρχη στη Λάρισα, ο οποίος όπως φαίνεται πριν καν ολοκληρώσει την εκπαίδευσή του και πριν καν δώσει εξετάσεις είχε μπει ήδη στο πρόγραμμα του Ιανουαρίου και όχι ως μαθητευόμενος.
Και ενώ εκκρεμούν οι απολογίες των δύο σταθμαρχών και του επιθεωρητή αναπάντητα μένουν τα ερωτήματα, για ποιο λόγο ο 59χρονος έμεινε μόνο του στη βραδινή βάρδια και οι πιο έμπειροι έφυγαν νωρίτερα…
Τραγωδία Τέμπη: Το χαώδες βιβλίο κυκλοφορίας
Παράλληλα ένα χάος και πολλές ασάφειες υπάρχουν μέσα στο βιβλίο κυκλοφορίας, σύμφωνα με την εφημερίδα τα «Τα Νέα» στο βιβλίο κυκλοφορίας φαίνεται ο σταθμάρχης Λάρισας να επικοινωνεί μέσω χειρογράφου με την αμαξοστοιχία IC 62.
Συγκεκριμένα το σημείωμα αναφέρει:
45 Λάρισα προς 62: «Από γραμμή καθόδου μέσω διαγωνίου (101) στη γραμμή ανόδου δεύτερη γραμμή».
47 Λάρισα προς 62: «Περάστε φωτόσημο εξόδου έως είσοδο Νέων Πόρων».
49 Λάρισα προς Νέους Πόρους: «Αμαξοστοιχία 62 αναχώρηση 23:04».
Όπως φαίνεται δεν αναφέρεται σε ποια γραμμή κινείται το τρένο ενώ ένα λεπτό αργότερα, στις 23:05, η σταθμάρχης Νέων Πόρων αναφέρει με σημείωμα την αναχώρηση και της εμπορικής αμαξοστοιχίας.
50 Νέοι Πόροι προς Λάρισα: «Αμαξοστοιχία 63503 αναχώρηση 23:05».
Όμως, ενώ ο Β.Σ. γνωρίζει ότι έχει στείλει τρένο να ανεβαίνει προς τα πάνω την ώρα που έρχεται αμαξοστοιχία προς τα κάτω, δεν ελέγχει εάν κινούνται σε διαφορετικές γραμμές.
Σύμφωνα με το βιβλίο κυκλοφορίας, ο σταθμάρχης έχει πιάσει βάρδια λίγο πριν από τις 22:00. Συγκεκριμένα, όπως φαίνεται στον αριθμό 36, είναι αυτός που «διώχνει» την αμαξοστοιχία 63 από Νέους Πόρους προς Λάρισα, στις 21:48. Προκύπτει, δηλαδή, ότι οι δύο κατηγορούμενοι εγκατέλειψαν το πόστο τους πριν από τις 22:00, αφήνοντας μόνο τον άπειρο συνάδελφό τους. Ο 59χρονος διώχνει και την αμαξοστοιχία 93506, από τη Λάρισα προς τους Νέους Πόρους, στις 21:50 (αριθμός 37).
Τραγωδία Τέμπη: Πως έγινε σταθμάρχης Λάρισας
Από την απολογία του 59χρονου σταθμάρχη έγινε γνωστό ότι προσελήφθη στον ΟΣΕ στις 7 Φεβρουαρίου 1989 ως εργάτης στο τρενάκι του Πηλίου. Το 1990 ανέλαβε στο τμήμα αποσκευών και εμπορευμάτων. Συνέχισε ως φορτωτής, έπειτα ζυγιστής και μετά επιστάτης, μέχρι τον Απρίλιο του 2011 όταν και καταργήθηκε το συγκεκριμένο τμήμα.
Από τότε μετατάχθηκε στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Λάρισας. Στις 6 Ιουλίου 2022 με κινητικότητα του Α’ κύκλου του έτους 2022 επέστρεψε στον ΟΣΕ προκειμένου να εργαστεί ως σταθμάρχης, με βάση τις θέσεις της κινητικότητας που υπήρχαν στη Λάρισα.
Η εκπαίδευση του 59χρονου σταθμάρχη ξεκίνησε στη 1η Αυγούστου 2022 και κράτησε μέχρι τις 23 Ιανουαρίου 2023. Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι ότι βρισκόταν στο πρόγραμμα βαρδιών του Ιανουαρίου (καταρτίζεται στις αρχές του μήνα) αρχικά ως μαθητευόμενος και έπειτα ως σταθμάρχης βάρδιας πριν βγουν τα αποτελέσματα των εξετάσεων.
Συγκεκριμένα, 23, 24 και 25 Ιανουαρίου, ο 59χρονος δίνει εξετάσεις που αφορούν την κυκλοφορία των συρμών, την ηλεκτροκίνηση, τα συστήματα GSMR και ETCS. Ομως, στο πρόγραμμα που έχει βγει εκ των προτέρων για τον μήνα Ιανουάριο, στις 26 Ιανουαρίου έχει κανονικά βάρδια σταθμάρχη, με τον υπεύθυνο βαρδιών να προδικάζει προφανώς ότι αποκλείεται να αποτύχει στις εξετάσεις.
Στην κατάθεσή του αναφέρει ότι στις 21 Φεβρουαρίου 2023 έκανε μαθητεία στον σταθμό των Νέων Πόρων, ήδη από τον Ιανουάριο είναι χρεωμένος με βάρδια σταθμάρχη.
Μέσα σε όλα αυτά σημειώνεται ότι ο σταθμάρχης είχε περάσει και το όριο ηλικίας σύμφωνα με όσους έχουν περάσει από αυτό το πόστο. Κάποτε ήταν τα 30 έτη, ωστόσο, πλέον, έχει ανέλθει στα 48 έτη. Σύμφωνα με συνταξιούχους σταθμάρχες, η ηλικία του σταθμάρχη δεν του επέτρεπε να προσληφθεί σε μια τέτοια θέση. Αντιθέτως, σύμφωνα με Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 2623/Β/2022) που αφορά τον Εσωτερικό Κανονισμό του ΟΣΕ, τα όρια ηλικίας δεν καταλαμβάνουν τους υπό μετάταξη υπαλλήλους. Υπάρχουν, δηλαδή, όρια ηλικίας στις προσλήψεις, αλλά όχι στις μετατάξεις.
Αντιμέτωποι με κατηγορίες σε βαθμό κακουργήματος οι σταθμάρχες και ο επιθεωρητής
Αμίλητοι και ανέκφραστοι βγήκαν από το γραφείο του ειδικού εφέτη ανακριτή οι δύο σταθμάρχης και ο επιθεωρητής του ΟΣΕ, που κλήθηκαν να απολογηθούν για τη μοιραία βάρδια της νύχτας της τραγωδίας στα Τέμπη. Όλοι τους είναι αντιμέτωποι με πολύ βαριές κατηγορίες, με τον επιθεωρητή να μην δίνει καμία απάντηση στα πολλά ερωτήματα που του έκαναν οι εκπρόσωποι του Τύπου έξω από το δικαστικό μέγαρο Λάρισας.
Οι ευθύνες, όμως, που τον βαραίνουν είναι ήδη πολλές και θα κληθεί να δώσει απαντήσεις στις 30 Μαρτίου, καθώς τότε εκπνέει η προθεσμία που πήρε για να προετοιμάσει την απολογία του. Το γιατί μπήκε μόνος του σε νυχτερινή βάρδια ένας άπειρος σταθμάρχης, είναι ένα από τα βασικά ερωτήματα που θα κληθεί να απαντήσει. «Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση το τεκμήριο αθωότητας να μετατρέπεται σε τεκμήριο ενοχής», είπε μεταξύ άλλων ο συνήγορος του επιθεωρητή, Γιάννης Γλύκας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πάντως, ο επιθεωρητής επιμένει πως μέχρι τις 23:00 είχε προβλέψει τρεις σταθμάρχες στη βάρδια. Αυτό δεν συνέβη, καθώς οι δύο σταθμάρχες που εμφανίστηκαν επίσης την Παρασκευή (17/3) στο γραφείο του ειδικού εφέτη ανακριτή, είχαν αποχωρήσει τουλάχιστον 40 λεπτά νωρίτερα από τη βάρδια. Αυτό ισχυρίστηκε και ο 59χρονος σταθμάρχης που έχει προφυλακιστεί, ενώ στο βιβλίο παράδοσης – παραλαβής έγινε διόρθωση με μπλάνκο στις ώρες αποχώρησης. Για την παραποίηση στο βιβλίο, άλλωστε, αναμένεται να υπάρξει και συμπληρωματική ποινική δίωξη. Ο συμβασιούχος σταθμάρχης, πάντως, υποστηρίζει πως αποχώρησε κανονικά στην ώρα του, κάτι που επεσήμανε και η συνήγορός του, Σοφία Αποστολάκη αναφέροντας «δούλευε 8ωρο», εξερχόμενο του δικαστικού μεγάρου Λάρισας.
Οι τρεις τους, σε κάθε περίπτωση, κατηγορούνται για διατάραξη των συγκοινωνιών σε βαθμό κακουργήματος όπως επίσης για ανθρωποκτονίες και σωματικές βλάβες από αμέλεια κατά συρροή. Οι συνήγοροι των τριών κατηγορουμένων ανέφεραν πως θα καταθέσουν υπομνήματα, με τους σταθμάρχες να παίρνουν προθεσμία μέχρι την επόμενη Παρασκευή (24/3).
Τραγωδία Τέμπη: Θύελλα αντιδράσεων από το ΡΑΣ
Την ίδια ώρα, έντονες αντιδράσεις έχουν προκληθεί από το πόρισμα της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων. Σε αυτό γίνονται αναφορές για την ελλιπή εκπαίδευση των σταθμαρχών αλλά και την ανάγκη ακόμα και για ανάκλαση όλης της σειράς που είχε εκπαιδευτεί μαζί με τον 59χρονο που έχει ήδη προφυλακιστεί. Στο πόρισμα απάντησε με επιθετική ανακοίνωση ο ΟΣΕ, αναφέροντας πως η ΡΑΣ γνώριζε και είχε δώσει έγκριση για τη διαδικασία της εκπαίδευσης των σταθμαρχών.
Ιδιαίτερα αιχμηρή ήταν και η ανακοίνωση που εξέδωσε η Νέα Δημοκρατία για το θέμα:
«Πρόκειται για την Αρχή, που αντί να λειτουργεί ανεξάρτητα, τη χρησιμοποίησε ο ΣΥΡΙΖΑ εντελώς κομματικά. Με πρόταση Σπίρτζη, παρά τις έντονες αντιρρήσεις της Βουλής, τοποθέτησαν στη θέση της Προέδρου, πρόσωπο που δεν είχε απολύτως καμία σχέση με τον σιδηρόδρομο», αναφέρει μεταξύ άλλων η ανακοίνωση