Η τραγωδία στα Τέμπη, που σημειώθηκε το βράδυ της Δευτέρας 28/2, είναι μια από τις χειρότερες τραγωδίες που έχουν γίνει στην χώρα μας. Έπειτα από τη σύγκρουση αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, ήλθε να επιβεβαιώσει τις ανησυχίες και τους φόβους της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης ΟΣΕ (ΠΕΠΕ).
Η Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), Ιωάννα Τσιαπαρίκου έχει επανειλημμένα κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για τις παραλείψεις στον ΟΣΕ που είναι ο διαχειριστής του σιδηροδρομικού δικτύου και τη Hellenic Train που έχει αναλάβει τη συντήρησή του. Το ίδιο έχει γίνει και από την πλευρά της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης ΟΣΕ (ΠΕΠΕ).
Τραγωδία στα Τέμπη: Οι προειδοποιήσεις και η αδιαφορία
Ειδικά η υπόθεση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων έχει ειδικό βάρος. Η ΡΑΣ αποτελεί το ρυθμιστικό φορέα τφ΄ων σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα, σύμφωνα με το άρθρο 28 του ν.3891/2010. Βασική της αρμοδιότητα είναι η εποπτεία της λειτουργίας της σιδηροδρομικής αγοράς με κανόνες ανταγωνισμού, διασφαλίζοντας την ισότιμη και χωρίς διακρίσεις πρόσβαση σε υποδομές και υπηρεσίες σιδηροδρομικών μεταφορών.
Η ΡΑΣ παρακολουθεί την σχετική ευρωπαϊκή νομοθεσία για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου, Οδηγία 2012/34, και εισηγείται το κατάλληλο νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο για τη δημιουργία υγειούς σιδηροδρομικής αγοράς στην Ελλάδα.
Επιλαμβάνεται επί αναφορών, καταγγελιών και προσφυγών αιτούντων που, ενδεχομένως, έχουν υποστεί άδικη ή διακριτική μεταχείριση εναντίον αποφάσεων του Διαχειριστή Υποδομής, των Σιδηροδρομικών Επιχειρήσεων και των Φορέων Εκμετάλλευσης Εγκαταστάσεων και Παρόχων Υπηρεσιών προς τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και επιβάλλει διοικητικές κυρώσεις σε περιπτώσεις παραβάσεων της σχετικής με τις αρμοδιότητές της σιδηροδρομικής νομοθεσίας.
Πόσα άτομα απασχολεί αυτή η σημαντική Αρχή; Μόλις 21! Παρόλα αυτά η ΡΑΣ, ακόμα και υποστελεχωμένη, κάνει ό,τι μπορεί για να εξακριβώσει τις αδυναμίες του σιδηροδρομικού δικτύου με συνεχείς ελέγχους και να δώσει λύσεις.
Μεταξύ άλλων η Αρχή έχει εντοπίσει τα εξής:
- Το δίκτυο δεν είναι ορθώς συντηρημένο και το τροχαίο υλικό (δηλαδή τα τρένα και οι μηχανές) είναι πεπαλαιωμένο. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν βλάβες και σημειώνονται σημαντικές καθυστερήσεις.
- Παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις σε προσωπικό και κυρίως σε κλειδούχους, μηχανοδηγούς και σταθμάρχες σε σταθμούς με αποτέλεσμα να υπάρχουν σταθμοί χωρίς προσωπικό. Επίσης, υπάρχει έλλειψη σε καλά εκπαιδευμένους φύλακες, καθώς έχει αναλάβει τη φύλαξη των σταθμών πρόσφατα νέα εταιρεία security.
- Υπάρχουν προβλήματα στην πληροφόρηση του επιβατικού κοινού σχετικά με την πορεία των δρομολογίων.