Η Shein, η οποία μέχρι πρόσφατα επικεντρωνόταν κυρίως στην ηλεκτρονική πώληση, έχει ήδη ξεκινήσει να επενδύει σε φυσικά καταστήματα στην Ελλάδα
Η Shein είναι ένα από τα μεγαλύτερα και πιο δημοφιλή ηλεκτρονικά καταστήματα μόδας παγκοσμίως, γνωστό για τις οικονομικά προσιτές επιλογές ρούχων, παπουτσιών, αξεσουάρ και προϊόντων για το σπίτι. Από την ίδρυσή του το 2008 στην Κίνα, το Shein έχει εξελιχθεί σε ένα γιγάντιο brand που εξυπηρετεί πελάτες σε πάνω από 220 χώρες, κυριαρχώντας στον χώρο της γρήγορης μόδας (fast fashion).
Η κινεζική εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου φαίνεται ότι κάνει το επόμενο βήμα στην επέκτασή της στην Ελλάδα, με τη δημιουργία ενός δικτύου φυσικών καταστημάτων.
Σχέδιο επέκτασης με φυσικά καταστήματα
Η Shein, η οποία μέχρι πρόσφατα επικεντρωνόταν κυρίως στην ηλεκτρονική πώληση, έχει ήδη ξεκινήσει να επενδύει σε φυσικά καταστήματα στην Ελλάδα.
Το πρώτο της βήμα στην ελληνική αγορά αφορά δύο πόλεις εκτός Αθηνών: το Αγρίνιο και την Πάτρα. Σύμφωνα επίσης με τις τελευταίες πληροφορίες, η Shein έχει μισθώσει ένα κατάστημα στην κεντρική οδό του Παγκρατίου, που αναμένεται να λειτουργήσει σύντομα.
«SHEIN. Σύντομα κοντά σας, η πολυεθνική μόδας τώρα σε φυσικό κατάστημα. Ζητείται προσωπικό», αναφέρει η ταμπέλα που έχει αναρτηθεί στο κτίριο.
Εντός του καταστήματος, η εταιρεία αναζητά ήδη προσωπικό για να στελεχώσει την τοπική της παρουσία.
Μέχρι τώρα, δεν έχει υπάρξει πάντως κάποια επίσημη ανακοίνωση από την εταιρία.
Επιχειρηματικό Μοντέλο
Το Shein χρησιμοποιεί ένα πρωτοποριακό επιχειρηματικό μοντέλο που βασίζεται στη γρήγορη παραγωγή και διανομή ρούχων, ώστε να μπορεί να ανταποκρίνεται άμεσα στις τελευταίες τάσεις της μόδας. Μέσω της στρατηγικής “κατασκευή-προς-παραγγελία” (made-to-order), το Shein παράγει μικρές παρτίδες προϊόντων που δοκιμάζονται πρώτα στην αγορά και, εάν είναι επιτυχημένες, παράγονται μαζικά. Αυτό επιτρέπει στην εταιρεία να διατηρεί χαμηλό το απόθεμα και να μειώνει το κόστος, προσφέροντας ταυτόχρονα μεγάλη ποικιλία επιλογών στους καταναλωτές.
Το Shein διαφέρει από άλλα brands γρήγορης μόδας, καθώς στηρίζεται σε μια ισχυρή ψηφιακή πλατφόρμα και εκτεταμένη χρήση των social media για την προώθηση των προϊόντων του. Μέσω των influencers, των προγραμμάτων αφοσίωσης και των συχνών εκπτώσεων, η εταιρεία καταφέρνει να διατηρεί υψηλά επίπεδα αλληλεπίδρασης με τους πελάτες της.
Η στρατηγική της Shein για την ανάπτυξη φυσικών καταστημάτων είχε ανακοινωθεί στα τέλη του 2022, με το πρώτο κατάστημα να ανοίγει στο Τόκιο. Από τότε, δεν έχουν γίνει γνωστά περαιτέρω σχέδια επέκτασης της φυσικής παρουσίας της, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς.
Η Ελλάδα φαίνεται να αποτελεί στρατηγική αγορά για τη Shein, η οποία αναζητά μικρού μεγέθους καταστήματα. Αυτή η προσέγγιση θα επιτρέψει στην εταιρεία να λειτουργήσει τα καταστήματα κυρίως ως σημεία εξυπηρέτησης πελατών, αντί να τα μετατρέψει σε μεγάλες εμπορικές σάλες.
Μελλοντική εισαγωγή στο Χρηματιστήριο
Η Shein έχει εκφράσει την πρόθεση να εισαχθεί σε μεγάλο χρηματιστήριο, με αρχικές σκέψεις για τη Wall Street.
Ωστόσο, οι σινο-αμερικανικές εμπορικές εντάσεις και οι αυξημένες απαιτήσεις συμμόρφωσης την οδήγησαν στην επανεξέταση των σχεδίων της. Τώρα, η εταιρεία εξετάζει το χρηματιστήριο του Λονδίνου, αλλά δεν έχει καθορίσει ακόμα χρονοδιάγραμμα για το IPO.
Παρά την παγκόσμια εμβέλεια της Shein, τα οικονομικά της μεγέθη παραμένουν ασαφή, με τις αναλύσεις να δείχνουν μεγάλες αποκλίσεις στην αποτίμησή της, η οποία κυμαίνεται μεταξύ 60 και 90 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Παρά την τεράστια επιτυχία του, το Shein έχει αντιμετωπίσει σημαντική κριτική, κυρίως για τα ζητήματα βιωσιμότητας και τις εργασιακές συνθήκες στις μονάδες παραγωγής του. Η γρήγορη μόδα, γενικότερα, θεωρείται περιβαλλοντικά επιζήμια λόγω της μεγάλης κατανάλωσης πόρων και των αποβλήτων που παράγει. Επιπλέον, έχουν εγερθεί ερωτήματα σχετικά με τις συνθήκες εργασίας των εργαζομένων στις προμηθευτικές αλυσίδες του Shein, με καταγγελίες για χαμηλούς μισθούς και υπερβολικές ώρες εργασίας.
Το Shein έχει προσπαθήσει να απαντήσει σε αυτή την κριτική, εισάγοντας μέτρα για τη βελτίωση της διαφάνειας και την προώθηση της βιωσιμότητας. Ωστόσο, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η εταιρεία σε αυτούς τους τομείς παραμένουν σημαντικές και αποτελούν ένα μεγάλο ζήτημα για την περαιτέρω ανάπτυξή της.