Είναι αξιοπερίεργο το τι συμβαίνει στο σιδηροδρομικό δίκτυο σε όλη την Ελλάδα. Μετά την εθνική τραγωδία των Τεμπών, τα περιστατικά ατυχημάτων που αποφεύγονται την τελευταία στιγμή φαίνεται να μην έχουν τέλος.
Μετά το περιστατικό στους Αγίους Αναργύρους, ένα νέο γεγονός προκαλεί ανησυχία. Σύμφωνα με την «Εφημερίδα των Συντακτών», ένα τρένο του Προαστιακού βρέθηκε μέσα σε σήραγγα του μετρό, δημιουργώντας ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια των σιδηροδρομικών δικτύων.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα της εφημερίδας
στη Δουκίσσης Πλακεντίας δόθηκε εντολή σε συρμό του προαστιακού να κινηθεί σε λάθος γραμμή.Ο μηχανοδηγός συνειδητοποίησε το σφάλμα και προσπάθησε ανεπιτυχώς να επικοινωνήσει με τον σταθμάρχη. Αποφάσισε τότε να επιβραδύνει το τρένο, κινούμενος αργά ώστε να αναγνωριστεί το λάθος από την τηλεδιοίκηση, κάτι που τελικά λειτούργησε. Κατόπιν, ο οδηγός αναγκάστηκε να υποχωρήσει περίπου 300 μέτρα για να βγει από τη σήραγγα, όπου θα είχε κολλήσει αν συνεχιζόταν η πορεία του. Το παραλίγο «ατύχημα» σημειώθηκε στις 9 Οκτωβρίου.
Το έγγραφο που αναφέρεται στην είσοδο του συρμού του Προαστιακού σε λανθασμένη γραμμή συντάχθηκε από την Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ) και απευθύνεται στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).
Το κείμενο του εγγράφου χωρίζεται σε δύο μέρη. Αφενός, αναφέρεται στο συμβάν με τον συρμό του Προαστιακού, και αφετέρου, καταγγέλλει τις σοβαρές καθυστερήσεις των δρομολογίων, οι οποίες οφείλονται στις βραδυπορίες που επιβάλλει ο ΟΣΕ λόγω της κακής κατάστασης του δικτύου.
«Την Τετάρτη 9/10/2024 ο συρμός 4245 αναγκάστηκε σε οπισθοπορία στη γραμμή του Προαστιακού Αθήνας καθώς είχε λάβει εντολή από Σταθμάρχη (Τηλεδιοίκηση Σ.Κ.Α.) για να εισέλθει σε λάθος γραμμή (και συγκεκριμένα σε αυτήν του Μετρό) στην περιοχή της Δουκίσσης Πλακεντίας».
Το περιστατικό της 9ης Σεπτεμβρίου περιγράφεται λεπτομερώς στο έγγραφο της ΠΕΠΕ. Τα τρένα του Προαστιακού έχουν μεγαλύτερο εκτόπισμα, γνωστό και ως «περιτύπωμα», που σημαίνει ότι είναι πιο ψηλά και δεν επιτρέπεται να εισέλθουν στο υπόγειο δίκτυο του Μετρό.
Δείτε το χρονικό της υπόθεσης
Ο συρμός 4245 ξεκίνησε από την Κάντζα με κατεύθυνση προς τα Άνω Λιόσια. Καθώς βρίσκεται στο ύψος της Δουκίσσης Πλακεντίας, τα τρένα του Προαστιακού δεν στρίβουν για να εισέλθουν στο υπόγειο δίκτυο, όπως οι συρμοί του Μετρό, αλλά συνεχίζουν ευθεία ακολουθώντας την πορεία της Αττικής Οδού. Το σημείο όπου αλλάζουν οι πορείες μεταξύ των τρένων του Προαστιακού και των συρμών του Μετρό είναι γνωστό, και όλοι πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί εκεί για πιθανές λάθος αλλαγές. Ο μηχανοδηγός του τρένου παρατήρησε ότι τα κλειδιά είχαν στραφεί σε λάθος κατεύθυνση, οδηγώντας το προς το Μετρό, και προσπάθησε να επικοινωνήσει με τους ρυθμιστές του ΟΣΕ στο Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ).
Σύμφωνα με πληροφορίες, προσπάθησε να επικοινωνήσει με το ΣΚΑ δύο ή τρεις φορές μέσω ασυρμάτου, αλλά δεν έλαβε απάντηση. Τότε αποφάσισε να προβεί σε μια κίνηση που δεν προβλέπεται από τον κανονισμό. Προχώρησε με πολύ αργή ταχύτητα και εισήλθε στη λάθος γραμμή.
Μόλις το τρένο πέρασε έναν αισθητήρα, η λάθος πορεία έγινε αντιληπτή από την τηλεδιοίκηση στο ΣΚΑ. Ο ρυθμιστής του ΟΣΕ τότε απάντησε ζητώντας από τον οδηγό να επαναφέρει το τρένο με την όπισθεν. Ακολούθησαν σκηνές παραλογισμού, καθώς ο ρυθμιστής απολογήθηκε για το σφάλμα και το τρένο έκανε όπισθεν για 300 μέτρα ώστε να ελευθερωθεί η γραμμή. Υπενθυμίζεται ότι πριν από έναν μήνα, στις 13 Σεπτεμβρίου 2024, δύο τρένα του Προαστιακού βρέθηκαν να κινούνται αντίθετα στην ίδια γραμμή στους Αγίους Αναργύρους, λίγες εκατοντάδες μέτρα από τον κεντρικό σταθμό Λαρίσης.
Η σύγκρουση αποφεύχθηκε καθώς ο μηχανοδηγός ενός τρένου άκουσε τυχαία από τον ασύρματο τη λανθασμένη εντολή που είχε δοθεί από τον ρυθμιστή κυκλοφορίας του ΟΣΕ στο ΣΚΑ. Στο πιο πρόσφατο περιστατικό, η Hellenic Train επέβαλε ποινή αφαίρεσης του πιστοποιητικού πλοήγησης στον μηχανοδηγό που εισήλθε στη λάθος γραμμή, έστω και με πολύ αργή ταχύτητα.
Όμως από τον ΟΣΕ δεν έχει ανακοινωθεί κάποια ποινή για τον ρυθμιστή που δεν είχε διευθετήσει ορθά τα κλειδιά και δεν απαντούσε και στις κλήσεις του μηχανοδηγού. Στο έγγραφο προς τη ΡΑΣ και τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ η ΠΕΠΕ ζητά την άμεση διερεύνηση του συμβάντος και παρακαλεί για την αποστολή του πορίσματος, καταγγέλλοντας τη διοίκηση της Hellenic Train n οποία «συστηματικά αρνείται να κοινοποιεί τα εσωτερικά της πορίσματα στο Σωματείο μας».
Θυμίζει επίσης και ένα άλλο περιστατικό που είχε συμβεί στις 9/9/2014 στη Λιβαδειά με συρμό που ξεκίνησε, ενώ επιβάτης κρεμόταν από την πόρτα και κινδύνευσε να τραυματιστεί σοβαρά. Για το περιστατικό της Λιβαδειάς η ΠΕΠΕ υποστηρίζει ότι οι μηχανοδηγοί είχαν τηρήσει στο ακέραιο τις διαδικασίες, αλλά n Hellenic Train προσπάθησε να μοιράσει τις ευθύνες γράφοντας σε δημόσια ανακοίνωσή της ότι «τόσο οι μηχανοδηγοί όσο και οι συνοδοί καμπίνας δεν συμμορφώθηκαν με τις προβλεπόμενες διαδικασίες».
Στην ανακοίνωσή της, η Hellenic Train ανέφερε ότι το περιστατικό ερευνήθηκε «ενδελεχώς». Ωστόσο, η πειθαρχική διαδικασία παραμένει ανοιχτή και, σύμφωνα με πληροφορίες, ασκούνται πιέσεις και από πολιτικά πρόσωπα.