Τα παλιά αυτοκίνητα με πετρέλαιο ευθύνονται για την εκπομπή ρύπων, γι’ αυτό οι ιδιοκτήτες των εν λόγω οχημάτων, στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, βρίσκονται αντιμέτωποι με σημαντικές αλλαγές.
Οι εν λόγω εξελίξεις επηρεάζουν άμεσα τη χρήση και την κατοχή οχημάτων diesel, με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος και τη δημόσια υγεία.
Στη χώρα μας, αρχικά η κυβέρνηση προχωρά σε αυστηρότερα μέτρα για τον έλεγχο των εκπομπών ρύπων από τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, όπως η ενίσχυση των ελέγχων στα Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ).
Συγκεκριμένα, προβλέπεται η εγκατάσταση εξειδικευμένων μηχανημάτων μέτρησης για τον έλεγχο της ύπαρξης και της λειτουργίας των φίλτρων μικροσωματιδίων (DPF). Αυτό σημαίνει ότι οχήματα στα οποία έχουν αφαιρεθεί τα DPF ή δεν λειτουργούν σωστά, δεν θα περνούν τον τεχνικό έλεγχο, υποχρεώνοντας τους ιδιοκτήτες να προχωρήσουν σε επισκευές ή αντικαταστάσεις.
Διαφορετικά το αυτοκίνητο αυτό θα αποσύρρεται από την κυκλοφορία…Το κόστος αυτών των εργασιών μπορεί να κυμαίνεται από εκατοντάδες έως και χιλιάδες ευρώ, ανάλογα με το μοντέλο του οχήματος.
Στην Ευρώπη, η στρατηγική είναι εξίσου αυστηρή. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει εγκρίνει στόχους για μηδενικές εκπομπές CO₂ από αυτοκίνητα και φορτηγά έως το 2035. Αυτό συνεπάγεται ότι από το 2035 και μετά, όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην ΕΕ θα πρέπει να έχουν μηδενική εκπομπή ρύπων, γεγονός που ουσιαστικά καταργεί την πώληση νέων οχημάτων με κινητήρες diesel.
Παράλληλα, η ΕΕ προωθεί την ανάπτυξη υποδομών για βιώσιμα καύσιμα. Έχει τεθεί ως στόχος η εγκατάσταση σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων τουλάχιστον κάθε 60 χιλιόμετρα κατά μήκος των κύριων οδικών αξόνων έως το 2026, ενώ οι σταθμοί ανεφοδιασμού με υδρογόνο θα πρέπει να αναπτύσσονται τουλάχιστον κάθε 200 χιλιόμετρα έως το 2031.
Μια ενδιαφέρουσα εξέλιξη είναι η χρήση του καυσίμου HVO 100 (Hydrotreated Vegetable Oil), το οποίο αποτελεί ανανεώσιμο υποκατάστατο του παραδοσιακού diesel. Η BMW, για παράδειγμα, έχει ξεκινήσει την αρχική πλήρωση των diesel μοντέλων της με HVO 100 στα εργοστάσιά της στη Γερμανία, επιτυγχάνοντας μείωση των εκπομπών CO₂ έως και 90% σε σύγκριση με το συμβατικό diesel.
Επιπτώσεις για όσους έχουν παλιά αυτοκίνητα με πετρέλαιο
Οι παραπάνω εξελίξεις υποδεικνύουν ότι οι κάτοχοι diesel οχημάτων θα αντιμετωπίσουν αυξανόμενους περιορισμούς και κόστη στο μέλλον. Η ανάγκη συμμόρφωσης με τα νέα πρότυπα εκπομπών, η πιθανή αύξηση του κόστους συντήρησης και η μείωση της αξίας μεταπώλησης των diesel οχημάτων είναι μερικές από τις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουν.
Επιπλέον, η μετάβαση σε εναλλακτικές λύσεις, όπως τα ηλεκτρικά οχήματα ή η χρήση ανανεώσιμων καυσίμων, καθίσταται ολοένα και πιο επιτακτική. Η Ευρώπη και η Ελλάδα κινούνται προς μια εποχή όπου τα οχήματα με μηδενικές εκπομπές θα είναι ο κανόνας. Οι κάτοχοι diesel οχημάτων πρέπει να προετοιμαστούν για αυτές τις αλλαγές, εξετάζοντας εναλλακτικές λύσεις και προσαρμόζοντας τις επιλογές τους στις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις.