Ένας φιλόλογος από τη Θεσσαλονίκη μάς υπενθύμισε πόσο σημαντικό είναι να μη λησμονείται τη σημασία της συνολικής κοινωνικής εκπαίδευσης και συμπεριφοράς ότι ξεκινάει από το σχολείο. Μέσα σε στο προαναφερθέν πλαίσιο, έμαθε στους μαθητές του το χριστουγεννιάτικο τραγούδι ««Ω έλατο» στη νοηματική. Αποδεικνύοντας πόσο σημαντική είνια η έννοια της συμπερίληψης.
Πως γεννήθηκε η μοναδική ιδέα;
«Η ιδέα γεννήθηκε από την ανάγκη να δημιουργήσουμε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον όπου η νοηματική γλώσσα θα έχει τον δικό της χώρο, όχι μόνο ως μέσο επικοινωνίας αλλά και ως γέφυρα για τη συμπερίληψη και την κατανόηση της διαφορετικότητας», εξηγεί, μιλώντας στο Αθηναϊκό/ Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο φιλόλογος Απόστολος Γαρούφος, που έκανε τα μαθήματα στα παιδιά και υλοποίησε τη δράση. Επισημαίνει, μάλιστα, ότι το τραγούδι είναι ένας όμορφος και βιωματικός τρόπος για να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τη νοηματική γλώσσα και επέλεξαν το γνωστό και αγαπημένο τραγούδι «Ω Έλατο», καθώς έχει απλούς στίχους και ρυθμό κάτι που διευκόλυνε την εκμάθηση. Η διαδικασία διδασκαλίας ήταν απλή, διασκεδαστική και κυρίως προσιτή, όπως λέει ο εκπαιδευτικός. Τα μαθήματα ξεκίνησαν πριν από μόλις δύο εβδομάδες, με τις βασικές κινήσεις που αντιστοιχούν στις λέξεις του τραγουδιού. Οι μαθητές χρησιμοποίησαν οπτικό υλικό και ακολούθησαν τον ρυθμό του τραγουδιού, επαναλαμβάνοντας κάθε φράση μέχρι να συνδεθεί με την κίνηση.
«Η συνεργασία και η χαρά των παιδιών ήταν ο οδηγός μας, καθώς το τραγούδι εξελίχθηκε σε μια βιωματική εμπειρία που συνδυάζει μάθηση και παιχνίδι. Η συνεργασία με τα σχολεία και τους συναδέλφους ήταν εξαιρετική, ενώ τα παιδιά συμμετείχαν με ενθουσιασμό και μεγάλη αφοσίωση. Μέσα από αυτή τη δράση, αναδείξαμε την ομορφιά και τη δύναμη της νοηματικής γλώσσας, δίνοντας στα παιδιά ένα ακόμη εργαλείο έκφρασης και επικοινωνίας», σημειώνει ο εκπαιδευτικός.
Ποιος είναι ο Απόστολος
Ο Απόστολος Γαρούφος είναι φιλόλογος, απόφοιτος του τμήματος ελληνικής Φιλολογίας στην Κομοτηνή και υποψήφιος διδάκτορας στο ίδιο Πανεπιστήμιο, στον τομέα της Ψηφιακής Λεξικογραφίας. Έχει επιπλέον μακρόχρονη εμπειρία στην υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων νοηματικής γλώσσας στα σχολεία όπου έχει διδάξει, με στόχο να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές και να προωθήσει την έννοια της ισότιμης επικοινωνίας. Το βίντεο με το «Ω έλατο» στη νοηματική δεν είναι η πρώτη δράση του.
Στο συγκεκριμένο πρότζεκτ συμμετείχαν συνολικά 15 μαθητές από τρία σχολεία: 2 μαθητές από το 3ο Γυμνάσιο Σταυρούπολης Θεσσαλονίκης, 5 μαθητές από το 4ο Γυμνάσιο Σταυρούπολης Θεσσαλονίκης, 8 μαθητές από το Γυμνάσιο Άνω Βιάννου στο Ηράκλειο Κρήτης.
«Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά τη συναδέλφισσα Ελεάννα Όρλιακλη από την Κρήτη, για την πολύτιμη συμβολή της, καθώς και τη Σταυρούλα Φράγκου, η οποία επίσης βοήθησε στην οργάνωση αυτής της δράσης. Μας υποστήριξαν και συνεργάστηκαν και οι διευθυντές των σχολείων και ιδιαίτερα ο Κωνσταντίνος Σίμου, ο οποίος προσφέρει ευκαιρίες στους μαθητές του και στηρίζει δράσεις που προάγουν τη συμπερίληψη και την καινοτομία. Με τέτοιες συνεργασίες και υποστηρικτές, μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα πιο ανοιχτό και δημιουργικό σχολικό περιβάλλον», σημειώνει ο κ. Γαρούφος.