Αν θέλουμε να είμαστε απόλυτα ειλικρινείς, θα πρέπει μάλλον να παραδεχτούμε ότι ως οδηγοί αυτοκινήτων όλοι κάνουμε μερικά λάθη. Σε ορισμένες περιπτώσεις, ίσως δεν συνειδητοποιούμε ότι κάνουμε κάποιο σφάλμα. Αλλά είναι γεγονός ότι τα λάθη μας μπορεί να προκαλέσουν αδικαιολόγητα υψηλά επίπεδα φθοράς για τα αυτοκίνητά μας, και μπορεί ακόμη και να θέσουν εμάς ή και άλλους ανθρώπους στο δρόμο σε κίνδυνο.
1. Εσφαλμένη θέση καθίσματος
Το 2009, μια μελέτη στη Γερμανία διαπίστωσε ότι περίπου το 75% του συνόλου των οδηγών αυτοκινήτων δεν κάθονται σωστά πίσω από το τιμόνι. Αυτό όχι μόνο μπορεί να προκαλέσει πόνο στην πλάτη και ένταση των μυών, αλλά σε ένα ατύχημα μπορεί επίσης να προκαλέσει σοβαρούς τραυματισμούς, όταν ανοίξει ο αερόσακος.
Θα πρέπει να προσέξετε το ύψος του καθίσματός σας, έτσι ώστε τα μάτια σας να είναι περίπου στο επίπεδο της μέσης του παρμπρίζ και να μπορείτε να διαβάσετε το ταμπλό εύκολα. Οι οδηγοί θα πρέπει να κάθονται όσο το δυνατόν πλησιέστερα προς την πλάτη του καθίσματος, έτσι ώστε τα γόνατά να μην είναι σε πλήρη έκταση, όταν πιέζουν προς τα κάτω τα πεντάλ. Επιπλέον, θα πρέπει πάντα να κάθεστε σε όρθια θέση και οι ώμοι σας πρέπει πάντα να είναι σε επαφή με την πλάτη του καθίσματος όταν οδηγείτε. Μπορείτε να βρείτε περισσότερες συμβουλές για το πώς να καθίσει σωστά κατά την οδήγηση εδώ .
2. Χέρι στο λεβιέ ταχυτήτων
Αφήνοντας το δεξί σας χέρι να ξεκουράζεται στο λεβιέ ταχυτήτων μπορεί να βλάψει τις ταχύτητες, καθώς συνεχώς ασκείται πίεση στο κιβώτιο ταχυτήτων και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρη φθορά. Επιπλέον, θα πρέπει να έχετε πάντα και τα δύο χέρια στο τιμόνι.
3. Κρατάτε το πόδι σας στο συμπλέκτη
Μερικοί οδηγοί ξεκουράζουν τα πόδια τους στο συμπλέκτη, όσο το φανάρι είναι κόκκινο, αφήνοντας το αυτοκίνητο στην πρώτη ταχύτητα, έτσι ώστε να μπορεί να επιταχύνουν πιο γρήγορα όταν ανάψει πράσινο, ή για να παρακάμψουν τον αυτόματο μηχανισμό start-stop του αυτοκινήτου. Πάντα πιέζοντας προς τα κάτω το συμπλέκτη δεν του προκαλεί ζημιά άμεσα, αλλά η απελευθέρωση που μεταφέρεται στο σύνολο της δύναμης του ελατηρίου συμπλέκτη, δεν είναι σχεδιασμένο να αντέχει σε τέτοιες ενέργειες σε μόνιμη βάση. Αν αυτό το μέρος σπάσει, το σύνολο του συμπλέκτη συνήθως πρέπει να αντικατασταθεί.
4. Κουνάτε το τιμόνι χωρίς να κινείστε
Μερικές φορές είναι αδύνατο να αποφύγετε να γυρνάτε το τιμόνι ενώ μένετε ακίνητοι, ειδικά σε στενούς χώρους στάθμευσης. Αλλά το γύρισμα του τιμονιού πρέπει να γίνεται μόνο όταν το αυτοκίνητο κινείται ελαφρά, διότι η πίεση στα εξαρτήματα του υδραυλικού τιμονιού είναι εξαιρετικά υψηλή, όταν το αυτοκίνητο δεν κινείται. Αυτή η αυξημένη φθορά μπορεί να προκαλέσει βλάβη στο σύστημα του τιμονιού και να οδηγήσει σε ακριβές επισκευές.
5. Χιόνι στην οροφή
Σε ορισμένα μέρη, παραλείποντας το καθάρισμα του χιονιού από το οροφή του αυτοκινήτου μπορεί να σας κοστίσει ένα βαρύ αντίτιμο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι αν ένας οδηγός φρενάρει απότομα, το χιόνι από την οροφή μπορεί να πέσει πάνω στο παρμπρίζ και να εμποδίζει την ορατότητά σας. Αλλά και για τα αυτοκίνητα που ταξιδεύουν από πίσω, το χιόνι από την οροφή του μπροστινού αυτοκινήτου μπορεί να γίνει μια περιττή πηγή κινδύνου.
6. Ακατάλληλα παπούτσια
Μια μεγάλη μελέτη από ασφαλιστικές εταιρείες το 2015 διαπίστωσε ότι το 25% των γυναικών και το 13% των ανδρών μερικές φορές φορούσαν σαγιονάρες κατά την οδήγηση. Ένας στους τέσσερις οδηγούς παραδέχθηκαν ότι αυτά τα παπούτσια είχαν κολλήσει στο χαλάκι στο χώρο των ποδιών κατά την οδήγηση και ένας στους πέντε οδηγούς παραδέχθηκε ότι το πόδι τους είχε γλιστρήσει από τα πεντάλ.
Αυτό διαφέρει από χώρα σε χώρα, αλλά ενώ η ασφάλεια του αυτοκινήτου μπορεί να καλύψει το κόστος ενός ατυχήματος – ανεξάρτητα από τα παπούτσια που φοράτε – το πλήρες ποσό των ασφαλιστικών αποζημιώσεων για ζημιές στο δικό σας αυτοκίνητο μπορεί να μειωθεί ή να απορριφθεί αν δεν φορούσατε επαρκή υποδήματα.
7. Αφήνετε τον κινητήρα σε λειτουργία για να ζεσταθεί
Αφήνοντας το αυτοκίνητο σε λειτουργία το χειμώνα, ώστε το εσωτερικό του να ζεσταθεί, ενώ μπορείτε να ξύνετε τον πάγο και το χιόνι δεν είναι μόνο παράνομο σε μερικές χώρες, αλλά επίσης προκαλεί ζημιά στη μηχανή.
Το ρελαντί του κινητήρα ζεσταίνεται σαφώς πιο αργά, και το λάδι μέσα σε αυτό μένει παχύρρευστο για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και δεν φτάνουν σε όλα τα σημεία λίπανσης. Επιπλέον, το καύσιμο συμπυκνώνεται, οπότε περισσότερα από αυτό πρέπει να προστεθεί στον κινητήρα. Η προθέρμανση του κινητήρα μπορεί επίσης να προκαλέσει γρηγορότερο σκούριασμα στο σωλήνα εξαγωγής, επειδή το νερό συμπυκνώνεται σε αυτό.
8. Ταμπλό
Μικρά, μη ασφαλισμένα αντικείμενα που αφήνονται στο ταμπλό μπορεί να γίνουν επικίνδυνα στο εσωτερικό του αυτοκινήτου σε περίπτωση ατυχήματος.
9. Φρενάρισμα κατά την κατάβαση
Αν πιέζετε ελαφρά, αλλά συνεχώς φρένο σε μια κατάβαση, θα υπερφορτώνετε τους δίσκους φρένων και τα τακάκια, προκαλώντας τους να ζεσταθούν και να φθαρούν πιο γρήγορα, ως αποτέλεσμα. Αντ ‘αυτού, θα πρέπει να φρενάρετε λιγότερο συχνά, αλλά πιο σταθερά, που θα επιτρέψει στα φρένα να κρυώσουν. Φυσικά, η πέδηση του κινητήρα λειτουργεί επίσης ως εναλλακτική λύση – αυτό σημαίνει ότι να κάνετε κατάβαση σε χαμηλότερη ταχύτητα.
10. Περισπασμοί
Σύμφωνα με το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC) στις ΗΠΑ, τουλάχιστον οκτώ άνθρωποι σκοτώνονται κάθε μέρα και περισσότεροι από 1.160 τραυματίζονται σε ατυχήματα που περιλαμβάνουν κάποιον περισπασμό του οδηγού. Η λειτουργία τεχνικών συσκευών όπως smartphones ή συσκευές πλοήγησης, ή ένας καυγάς με τον συνοδηγό αποσπούν την προσοχή του οδηγού. Το CDC προσδιορίζει τρεις τύπους απόσπασης της προσοχής: οπτική – όταν παίρνετε τα μάτια σας από το δρόμο, χειρωνακτική – όταν παίρνετε τα χέρια σας από το τιμόνι, και γνωστική – όταν νοητικά δεν είστε συγκεντρωμένοι στην οδήγηση.
11. Αναστροφή
Κάνοντας αναστροφή ενώ το αυτοκίνητο κινείται ακόμα προς τα εμπρός, αντιστρέφει απότομα την κατεύθυνση της περιστροφής του κιβωτίου ταχυτήτων, αυξάνει τη φθορά σε διάφορους άξονες μετάδοσης κίνησης, όπως τον κινητήριο άξονα και τον διαφορικό. Προκαλεί επίσης ένα τρομερό θόρυβο.
12. Πίεση ελαστικών
Έχοντας την πίεση των ελαστικών πολύ χαμηλή μπορεί να προκαλέσει πρόωρη φθορά των ελαστικών, μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου και μια μεγαλύτερη απόσταση πέδησης. Μπορεί επίσης να το αυτοκίνητο να ολισθαίνει ευκολότερα, και τα ελαστικά θα ζεσταθούν πιο γρήγορα, επειδή πρέπει να δουλέψουν πιο σκληρά για να κάνουν τη δουλειά τους.
13. Δεν βγάζετε φλας
Είτε πρόκειται για αλλαγή λωρίδας κυκλοφορίας στην εθνική οδό ή είτε να στρίψετε σε μια στροφή στο κέντρο της πόλης, η ιδέα φαίνεται να εξαπλώνεται ότι είναι εντάξει να μην χρησιμοποιείτε τα φλας, όσο δεν υπάρχει άλλη κίνηση κοντά σας. Αλλά αυτό είναι λάθος και μπορεί να γίνει μια κακή συνήθεια που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα, όταν θα έχετε κοντά σας άλλα οχήματα.
14. Αλλαγή των ελαστικών σας
Εάν ζείτε σε κλίμα, όπου τα εποχιακά ελαστικά είναι απαραίτητα, μπορείτε να καταλήξετε να τα αλλάζετε στις αρχές του καλοκαιριού και του χειμώνα. Αν αποθηκεύετε τα ελαστικά σας στο σπίτι και τα αλλάζετε με τη βοήθεια ενός μηχανικού, θα πρέπει να βεβαιωθείτε ότι είναι σωστά ασφαλισμένα κατά τη μεταφορά. Αυτό σημαίνει ότι χρησιμοποιείτε ιμάντες για να βεβαιωθείτε ότι θα παραμείνουν σταθερά στο πορτ μπαγκάζ.
Αυτό το βίντεο δείχνει πόσο επικίνδυνο μπορούν να γίνουν τα μη ασφαλισμένα ελαστικά, ακόμα και σε οδήγηση με μικρή ταχύτητα.
Credit: Cleverly