Παρκάρει σε θέση …κάδου, αφού το συνολικό πλάτος του δεν ξεπερνά το ύψος ενός οκτάχρονου παιδιού. Στοιχίζει όσο το πετρέλαιο θέρμανσης, που θα ξοδέψει ένα νοικοκυριό στο Νευροκόπι κατά τους μήνες της βαρυχειμωνιάς.
Φορτίζει στην απλή πρίζα «σούκο» μιας κατοικίας, με ό,τι απαιτεί σε ηλεκτρικό φορτίο η λειτουργία μιας ηλεκτρικής σκούπας, και η κίνησή του κοστίζει μόλις ένα ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα. Κι ενώ κατασκευάζεται σε μια μεγάλη μονάδα στην παγκόσμια πρωτεύουσα της ηλεκτροκίνησης, την αχανή Κίνα, η «καρδιά» του χτυπάει με ελληνική τεχνογνωσία. Ο λόγος για το «Ecocar«, ένα αμιγώς ηλεκτρικό διθέσιο αυτοκίνητο πόλης, με συσσωρευτές (μπαταρίες), ελεγκτές και ηλεκτρικά υποσυστήματα ελληνικής τεχνογνωσίας, που αναμένεται να κυκλοφορεί μαζικότερα στην ελληνική κι ευρωπαϊκή αγορά τους επόμενους μήνες της χρονιάς που διανύουμε.
Παρότι έκανε το ντεμπούτο του μόλις τον περασμένο Σεπτέμβριο, στη διάρκεια της 82ης Διεθνούς ‘Εκθεσης Θεσσαλονίκης, έχει ήδη «ανέλπιστο αριθμό παραγγελιών», αλλά και αρκετές πωλήσεις, που πραγματοποιήθηκαν πριν καν περάσει την έξοδο του διεθνούς εκθεσιακού και συνεδριακού της ΔΕΘ-Helexpo AE, για να βγει επισήμως στους δρόμους.΄Ηδη έχουν ταξινομηθεί δύο μοντέλα του ελληνο-κινεζικού οχήματος, τα οποία έχουν αδειοδοτηθεί για κυκλοφορία στην Ελλάδα και την Ευρώπη.
Η διαδικασία έκδοσης των αδειών ανατέθηκε σε εταιρεία στο Λουξεμβούργο, γιατί όπως παρατηρεί o Γιώργος Καζαντζίδης, υπεύθυνος της εταιρίας Ecosun, που εμπλέκεται στη δημιουργία του από ελληνικής πλευράς, «γνωρίζαμε ότι αν απευθυνόμασταν στην Ελλάδα, για να βγάλουμε πρώτοι στη χώρα και την Ευρώπη τις εγκρίσεις, το όλο πράγμα δεν θα γινόταν έτσι απλά. Με την ευρωπαϊκή έγκριση μπορέσαμε και προχωρήσαμε πολύ πιο γρήγορα».
«Το Ecocar σίγουρα δεν θα βάλει …φωτιά στην άσφαλτο, αλλά θα κάνεις τη δουλειά σου αξιοπρεπέστατα με αυτό, με χαμηλό κόστος και με φιλικότητα προς το περιβάλλον. Με μια μικρή εγκατάσταση φωτοβολταϊκών δε, μπορεί να γίνει εντελώς μηδενικό το κόστος λειτουργίας του» σημειώνει ο κ.Καζαντζίδης.
ΕΡ. Σας πήρε τρία χρόνια για να φτάσατε από την ιδέα στην πράξη. Φοβηθήκατε στη διάρκεια αυτού του διαστήματος ότι το Ecocar δεν θα ξεκολλήσει ποτέ από τα χαρτιά;
ΑΠ. Νούμερο ένα παράγοντας για εμένα ήταν να καταφέρω να δημιουργήσω ένα προϊόν, που να εξυπηρετεί τις ανάγκες της κίνησης στην πόλη και ίσως λίγο περιφερειακά της πόλης, να είναι καθημερινό βοήθημα, οπωσδήποτε διθέσιο και κάτω από ένα συγκεκριμένο επίπεδο τιμής, ώστε να μπορεί να πει κάποιος «θα κάνω απόσβεση γρήγορα, με συμφέρει», δεν είναι ένα ηλεκτρικό super car, που είναι απλησίαστο για το ευρύ κοινό. Ήθελα ένα αυτοκίνητο που να πληροί τις προϋποθέσεις, ώστε μια μέση οικογένεια να μπορεί να το πάρει ως δεύτερο ή τρίτο όχημα, μειώνοντας τα κοστολόγια και τα πάγια έξοδα. Που να μην είναι «λούσο», αλλά εργαλείο. Αυτό ήταν για εμένα πολύ βασικό από την πρώτη στιγμή κι αυτό φοβόμουν και ήθελα να πετύχω.
ΕΡ. Έχετε ταξινομήσει δύο αυτοκίνητα μέχρι στιγμής, ένα με κανονική άδεια τετράτροχου οχήματος και ένα με άδεια μοτοποδηλάτου. Πόσο δύσκολο ήταν να πάρετε τις άδειες για να κυκλοφορήσει το Ecocar σε Ελλάδα και Ευρώπη;
ΑΠ. Οι άδειες, η αδειοδότηση γενικότερα, ήταν μια συμβατική υποχρέωση του συνεργάτη μας και ανατέθηκε σε εταιρεία στο Λουξεμβούργο, γιατί φαντάζομαι ότι αν απευθυνόμουν στην Ελλάδα για να βγάζαμε πρώτοι στην Ευρώπη την έγκριση αυτή, δεν θα γινόταν έτσι απλά. Με την ευρωπαϊκή έγκριση μπορέσαμε και προχωρήσαμε πολύ πιο γρήγορα στο να επιτραπούν οι ταξινομήσεις, γιατί σε καμία περίπτωση δεν ήθελα να έχουμε ένα όχημα που θα καταλήξει να κινείται μόνο σε κλειστούς ή ιδιωτικούς χώρους, ήθελα να βγαίνει στον δρόμο και αυτό γίνεται μόνο όταν υπάρχει ευρωπαϊκή έγκριση. Η διαδικασία της αδειοδότησης διήρκεσε περίπου έναν χρόνο.
ΕΡ. Σε ποιο target group απευθύνεται το Ecocar και ποια είναι η τιμή του;
ΑΠ. Απευθύνεται σε οποιονδήποτε κινείται μέσα στην πόλη, είτε περιφερειακά αυτής. Παγκόσμια μελέτη δείχνει ότι στο 80% των οχημάτων που κυκλοφορούν υπάρχουν κατά μέσο όρο το πολύ δύο άτομα και ότι διανύουμε μέσο όρο κάτω από 100 χλμ ημερησίως σε αποστάσεις. Με αυτά ως δεδομένα και κάνοντας το «ρεπορτάζ» αγοράς μας, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε αυτό το διθέσιο όχημα, που -μεταξύ άλλων- βοηθάει πάρα πολύ στο παρκάρισμα, αφού μπορεί να παρκάρει κάθετα στον δρόμο… Για την έκδοση low speed (χαμηλής ταχύτητας), που αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα 45 χιλιομέτρων την ώρα, η τελική τιμή με τον ΦΠΑ είναι 6.700 ευρώ. Και υπάρχει και η έκδοση υψηλής ταχύτητας (high speed), με μεγιστη ταχύτητα έως 80 χλμ/ώρα, που στοιχίζει 7.700 ευρώ με τον ΦΠΑ.
ΕΡ. Μπορώ να το φορτίσω στην πρίζα του σπιτιού μου; Τι αυτονομία έχει αλήθεια;
ΑΠ. Χρειάζεται μια απλή πρίζα «σούκο», για φορτίο σαν ένα μικρό κλιματιστικό ή μια ηλεκτρική σκούπα. Μια πλήρης φόρτιση, που μας παρέχει αυτονομία 100-120 χλμ για κίνηση σε πόλη, με ταχύτητα μέχρι 40 χλμ, επιτυγχάνεται με φόρτιση σε 6-8 ωρών, αν είναι πλήρως εκφορτισμένο.
ΕΡ. Στην περίπτωση που είμαι στον δρόμο και προφανώς θέλω να το φορτίσω πολύ γρηγορότερα από τις 6-8 ώρες, τι κάνω;
ΑΠ. Προβλέπεται να αναπτυχθούν για πολλούς λόγους δημόσιοι σταθμοί φόρτισης (σ.σ. έχουν ήδη εγκριθεί 120 σε δημόσια σημεία στην Αθήνα και μελλοντικά θα υπάρξουν και στη Θεσσαλονίκη). Υπάρχουν φορτιστές τριών κατηγοριών: βάσεως (η φόρτιση επιτυγχάνεται σε 6-10 ώρες), μέσης φόρτισης (έχουμε φόρτιση μπαταρίας σε ποσοστό 80%-90% εντός μίας ή δύο ωρών) και ταχυφορτιστές (είναι δυνατή η φόρτιση σε ποσοστό 70%-80% σε μόλις 20 λεπτά). Η λογική των ταχυφορτιστών βέβαια είναι να τοποθετηθούν σε βενζινάδικα π.χ., στην Εθνική Οδό Αθήνας-Θεσσαλονίκης και να βοηθήσουν ένα ηλεκτρικό όχημα με αυτονομία, ας πούμε 300 χλμ, να συνεχίσει το ταξίδι του, με μία στάση στον Βόλο, όπου ο οδηγός μπορεί να πιει έναν καφέ, να ξεκουραστεί και να φορτίσει. Αυτό βέβαια με το ανάλογα μεγαλύτερο κόστος. Αυτοί οι φορτιστές παρέχουν άλλο σέρβις και φυσικά δεν είναι για να τους βάλεις στο σπίτι σου, γιατί έχουν μεγάλο κοστολόγιο. Στη δική μας πρόταση, αρκεί ο φορτιστής που έχεις. Και μπορείς, αν θέλεις, να φορτίσεις και όσο είσαι στη δουλειά, και ας μην είναι πλήρως εκφορτισμένο το αυτοκίνητο. Υπάρχει η εσφαλμένη άποψη για μια μικρή κατηγορία συσσωρευτών ότι πρέπει να τους εξαντλούμε 100% πριν τους ξαναφορτίσουμε, για να μη δημιουργηθεί το λεγόμενο «φαινόμενο μνήμης». Αυτό, όμως, πλέον δεν ισχύει και μάλιστα βοηθάει στην αύξηση της διάρκειας ζωής των μπαταριών να τις έχεις όσο το δυνατόν πάντα φορτισμένες.
ΕΡ.Φαντάζομαι όμως ότι αν θέλεις να φορτίσεις από κοινόχρηστο ρεύμα, π.χ, στην πυλωτή της πολυκατοικίας ή του χώρου εργασίας, δεν αποκλείεται να υπάρχουν προστριβές…
ΑΠ. Το κόστος είναι 1 ευρώ ανά πλήρη φόρτιση (100 χιλιόμετρα), οπότε με τη σωστή συνεννόηση όλα μπορούν να γίνουν.
ΕΡ. Ποιες είναι οι βασικές αγορές-στόχοι για εσάς;
ΑΠ. Είμαστε Έλληνες επιχειρηματίες, η έδρα μας είναι στην Ελλάδα και οι κεραίες μας στραμμένες την ελληνική επικράτεια. Βέβαια η εταιρεία μας έχει και εξαγωγικό χαρακτήρα, έχουμε πολύ καλές συνεργασίες σε χώρες του εξωτερικού και υπάρχει η διάθεση και η βούληση να αναπτυχθούμε και προς τα εκεί. Στόχος είναι όμως να δούμε πρώτα τη χώρα μας. Δεν είναι μόνο ο εμπορικός χαρακτήρας του όλου εγχειρήματος που μετράει, αλλά και η όλη φιλοσοφία που θέλουμε να περάσουμε. Το Ecocar δεν θα βάλει φωτιά στην άσφαλτο, αλλά θα κάνεις τη δουλειά σου αξιοπρεπέστατα με αυτό, με χαμηλό κόστος και με φιλικότητα προς το περιβάλλον. Με μια μικρή εγκατάσταση φωτοβολταϊκών δε, μπορεί να γίνει εντελώς μηδενικό το κόστος λειτουργίας.
ΕΡ. Πότε αναμένεται να πατήσει «γκάζι» το όλο εγχείρημα, εννοώ πότε αναμένεται να έχουμε τις πρώτες μαζικότερες πωλήσεις;
ΑΠ.΄Εχουμε ήδη ανέλπιστο αριθμό παραγγελιών κι ό,τι διαθέταμε σε στοκ πωλήθηκε, κάναμε 15-18 πωλήσεις μόνο στις ημέρες της ΔΕΘ. Πιο μαζικές πωλήσεις αναμένεται να έχουμε τη χρονιά που διανύουμε. Υπάρχει ήδη δίκτυο πωλήσεων και συνεργατών σε όλη την επικράτεια για πωλήσεις. Αλλά μας ενδιαφέρει και η τεχνική υποστήριξη. Οι ανάγκες τεχνικές υποστήριξης είναι μεν πολύ μικρές και χαμηλές για το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, πλην όμως πρέπει να υπάρχει τεχνική υποστήριξη.
ΕΡ. Αλήθεια, πώς ξεκίνησε η συνεργασία αυτή; Εσείς βρήκατε τους Κινέζους ή οι Κινέζοι έμαθαν για εσάς;
ΑΠ. Η εταιρεία μας, η Ecosun, ξεκίνησε να λειτουργεί από το 1996, με κύριο αντικείμενο από τότε μέχρι σήμερα την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, φωτοβολταϊκά ανεμογεννήτριες, μικρά υδροηλεκτρικά, συστήματα συσσωρτευτών, back up κτλ. Έτσι στο διάβα του χρόνου αποκτήσαμε τεχνογνωσία, που έχει δώσει πάρα πολλά σε εμάς. Έχουμε συμμετάσχει σε προγράμματα κι έχουμε εξελίξει δικά μας προϊόντα, που τα κατασκευάζουμε και σε εργοστάσια ανά τον κόσμο. Αποτέλεσμα αυτής της τεχνογνωσίας ήταν τα τελευταία τρία χρόνια, ίσως και λίγο παραπάνω, να αναζητήσουμε στην ηλεκτροκίνηση -που μας ενδιέφερε στρατηγικά ώς εταιρεία- εταίρους, συνεργάτες και προμηθευτές (…) Στραφήκαμε στην Κίνα, γιατί εκεί είναι η παραγωγή μας στους συσσωρευτές και κάποια άλλα προϊόντα. Η Κίνα έχει ανεπτυγμένη τεχνογνωσία στην ηλεκτροκίνηση, στους δρόμους της κινούνται πάνω από 1 εκατ. αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα περισσότερα παγκοσμίως.
ΕΡ. Πόσο εύκολο ήταν να βρείτε αξιόπιστους εταίρους στην Κίνα; Εννοώ πρόκειται για μια αχανή χώρα, με πολλές διαφορές από πόλη σε πόλη, όπου σε κάθε πόλη μιλούν κι άλλη διάλεκτο, άλλη στη Σαγκάη, άλλη στο Πεκίνο…
ΑΠ. Η διαδικασία ήταν σίγουρα πολύ επίπονη και πολύ χρονοβόρα, αντιμετωπίσαμε πολλά προβλήματα, κάποια από αυτά μάλιστα τα έχουμε ακόμη σε επικοινωνιακά θέματα και θέματα ιδιοσυγκρασίας, π.χ., στο να καταλάβει κάποιος τι εννοείς, πόσο σημαντική είναι η ποιότητα ή ότι μια ελαφρώς υψηλότερη τιμή σε ένα υλικό μπορεί να αποδώσει καλύτερα, γιατί θα σού δώσει μεγαλύτερη αξιοπιστία στον χρόνο, μεγαλύτερη μακροζωία σε κάτι αναλώσιμο…
ΠΗΓΗ ΑΠΕ-ΜΠΕ