Αυτόφωρο για τους βασανιστές ζώων και μήνυση χωρίς την καταβολή του παραβόλου των 100 ευρώ -που ισχύει για τις άλλες περιπτώσεις μηνύσεων- αφού πρόκειται για αυτεπαγγέλτως διωκόμενο αδίκημα, ζητεί με ερμηνευτική εγκύκλιο της νομοθεσίας προστασίας των ζώων ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ρούσσος – Εμμανουήλ Παπαδάκης ανοίγοντας ομπρέλα προστασίας στους τετράποδους αδέσποτους και μη.
«Μείζονος σημασίας θέμα, καθίσταται και η αναφορά στην αστυνομική αρχή ότι πρόκειται για αυτεπαγγέλτως διωκόμενο έγκλημα για το οποίο δεν προαπαιτείται η καταβολή του παραβόλου των 100 ευρώ, ως ισχύει για τα κατ’ έγκληση διωκόμενα εγκλήματα, αλλά και η τήρηση της αυτοφώρου διαδικασίας, κρίνεται αναγκαία για τον κολασμό του εγκλήματος αυτού που έχει βαρύνουσα εγκληματική απαξία» σημειώνει στην εγκύκλιο ο κ. Παπαδάκης.
Ερμηνεύοντας τον Ν. 4039/2012 ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου και πρόεδρος της Ένωσης Εισαγγελέων Ελλάδος τονίζει τις σοβαρές ποινικές κυρώσεις που προβλέπονται για βασανισμό, κακοποίηση, κακή και βάναυση μεταχείριση οποιουδήποτε είδους ζώου, καθώς και οποιαδήποτε πράξη βίας κατ’ αυτού, όπως ιδίως η δηλητηρίαση, το κρέμασμα, ο πνιγμός, το κάψιμο, η σύνθλιψη και ο ακρωτηριασμός.
Όταν πρόκειται για πράξη που αφορά σε θεραπευτικό σκοπό, όπως η στείρωση, δεν θεωρείται ακρωτηριασμός. Σε περίπτωση τραυματισμού ζώου συντροφιάς σε τροχαίο ατύχημα, προβλέπεται ότι ο υπαίτιος υποχρεούται να ειδοποιήσει άμεσα τον οικείο Δήμο, προκειμένου να παρασχεθεί στο τραυματισμένο ζώο η απαραίτητη κτηνιατρική φροντίδα.
Ο ανώτατος εισαγγελικός λειτουργός, τονίζει ακόμη ότι εκτός από την ενεργητική κακοποίηση υπάρχει και η παθητική κακοποίηση, όπως για παράδειγμα η μόνιμη αλυσσόδεση, η παροχή ακατάλληλης τροφής, η έλλειψη φροντίδας για κτηνιατρική περίθαλψη σε περίπτωση ασθενειών τους και άλλα.
«Περιλαμβάνονται ενδεικτικά, η έλλειψη καταλύματος, το ακατάλληλο κατάλυμα ή τα στενά κλουβιά, η μόνιμη αλυσόδεση, η ακατάλληλη τροφή, η μόνιμη παραμονή σε μπαλκόνια, ταράτσες, η έλλειψη νερού ή νερού μη κατάλληλου, χώροι μη στεγνοί και καθαροί, ροστατευόμενοι από τις καιρικές συνθήκες, η έλλειψη φροντίδας για κτηνιατρική περίθαλψη σε περίπτωση ασθενειών τους, αλλά και τον τακτικό εμβολιασμό και την αποπαρασίτωσή τους, η έλλειψη καθημερινής άσκησης και περιπάτου» σημειώνεται στην εγκύκλιο.
Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Παπαδάκη, η περισυλλογή και η διαχείριση αδέσποτων ζώων συντροφιάς αποτελεί υποχρέωση των δήμων, αλλά μπορεί να ασκείται και από συνδέσμους δήμων, καθώς και από φιλοζωικές ενώσεις και σωματεία σε συνεργασία με τους δήμους, εφόσον διαθέτουν τις κατάλληλες υποδομές.
Για την περισυλλογή των αδέσποτων ζώων συντροφιάς, συγκροτούνται συνεργεία από άτομα κατάλληλα εκπαιδευμένα και έμπειρα στην αιχμαλωσία ζώων συντροφιάς που καθοδηγούνται από κτηνίατρο. Εξάλλου, απαγορεύεται η χρησιμοποίηση κάθε είδους ζώου σε τσίρκο ή θίασο, όπως απαγορεύεται η εκτροφή, εκπαίδευση και χρησιμοποίηση ζώων για κάθε είδους μονομαχίες, όπως επίσης απαγορεύεται η εκτροφή και χρησιμοποίηση σκύλων και γατών για παραγωγή γούνας, δέρματος, κρέατος ή για παρασκευή φαρμακευτικών ή άλλων ουσιών.
Επισημαίνεται ακόμη στην εγκύκλιο ότι επιτρέπεται η μεταφορά ζώων στα ταξί και επιβατηγά πλοία, εφόσον τα ζώα είναι τοποθετημένα σε ασφαλές κλουβί μεταφοράς και συνοδεύονται από τον ιδιοκτήτη ή τον κάτοχό τους. Ως αρμόδια όργανα βεβαίωσης των παραβάσεων ορίζονται με το Ν. 4039/12 η Δημοτική Αστυνομία, η θηροφυλακή των κυνηγετικών συλλόγων, καθώς και οι υπάλληλοι των τελωνείων και των Σταθμών Υγειονομικού Ελέγχου.
Αν δε λειτουργεί η υπηρεσία της Δημοτικής Αστυνομίας, αρμόδια είναι κάποια από τις υπόλοιπες υπηρεσίες του Δήμου. Συνεπώς, όπως επισημαίνεται στην εγκύκλιο, η βούληση του νομοθέτη ήταν να αφαιρέσει την αρμοδιότητα αυτή από την Ελληνική Αστυνομία και να την αναθέσει, αποκλειστικά, στη Δημοτική Αστυνομία.
Πηγη: newsone.gr