Στις μέρες μας, ο παραδοσιακός τρόπος μετρήματος της επιτυχίας, το να έχει κάποιος αυτοκίνητο και/ή διαμέρισμα, είναι παρωχημένος. Ένας αυξανόμενος αριθμός νέων παγκοσμίως δεν θέλει πια να τα αγοράσει.
Οι έρευνες δείχνουν ότι η αποκαλούμενη γενιά της χιλιετίας, που είναι πλέον 30-35 ετών, σπάνια αγοράζουν σπίτια και ακόμα πιο σπάνια αυτοκίνητα. Στην πραγματικότητα, δεν αγοράζουν ακριβά πράγματα καθόλου. Στις ΗΠΑ, άτομα κάτω των 35 αποκαλούνται η “γενιά των ενοικιαστών”.
Γιατί συμβαίνει αυτό;
Κάποιοι κοινωνιολόγοι λένε ότι συμβαίνει επειδή οι σύγχρονοι νέοι υποφέρουν από την οικονομική κρίση. Γι’ αυτό φοβούνται να πάρουν “σοβαρά” δάνεια.
Αλλά αυτός δεν είναι ο πιο σημαντικός λόγος. Η τρέχουσα γενιά των νέων διαφέρει από τη γενιά των γονιών τους. Έχουν άλλες αξίες.
Οι νέοι σήμερα έχουν αναθεωρήσει την ιδέα της επιτυχίας, που σημαίνει:
- Τα επιτυχημένα άτομα δεν αγοράζουν ακίνητα — τα νοικιάζουν.
- Αν θέλεις να θεωρείσαι επιτυχημένος, επένδυσε σε εμπειρίες: ταξίδια, extreme sports, δημιουργία startups επιχειρήσεων.
Η ουσία είναι ότι αυτή η γενιά δεν θέλει ευημερία και σταθερότητα — θέλει ευέλικτο πρόγραμμα και οικονομική και γεωγραφική ανεξαρτησία.
Οι νέοι δεν ενδιαφέρονται για υλικά αγαθά
Γιατί να έχεις αυτοκίνητο όταν μπορείς να πάρεις ένα ταξί; Είναι σχεδόν ένα προσωπικό αυτοκίνητο με οδηγό. Και δεν είναι πιο ακριβό, από το να έχεις το δικό σου αμάξι. Γιατί να αγοράσεις ένα σπίτι σε ένα ωραίο μέρος και να πας εκεί διακοπές, όταν μπορείς να μείνεις μέσω της Airbnb σε οποιοδήποτε μέρος στον κόσμο; Δεν χρειάζεται να πληρώσεις πολλά για ενοίκιο ή αγορά ενός ακίνητου σε μια χώρα που αγαπάς. Το ίδιο ισχύει και για ακίνητα στη πόλη που διαμένουμε:
- Δεν ξέρεις για πόσο καιρό θα μένεις εκεί που ζεις.
- Μπορείς να πάρεις δάνειο για 40 χρόνια, ή μπορείς να αποδεχτείς το γεγονός ότι θα περάσεις μια ζωή νοικιάζοντας ένα μέρος.
- Πιθανόν θα αλλάξεις δουλειά στα επόμενα χρόνια. Αν νοικιάζεις, τίποτα δεν σε εμποδίζει να μετακομίσεις πιο κοντά στην εργασία.
Σύμφωνα με το Forbes, οι σύγχρονοι νέοι αλλάζουν κατά μέσο όρο κάθε τρία χρόνια.
Η έννοια της ιδιοκτησίας πλέον δεν είναι σχετική
Ο James Hamblin, ο αρθρογράφος της Atlantic, εξηγεί αυτό το φαινόμενο: “Κατά τη διάρκεια της περασμένης δεκαετίας, οι ψυχολόγοι διεξήγαγαν έρευνα και απέδειξαν ότι, σε όρους ευτυχίας και ευημερίας, το ξόδεμα χρημάτων σε νέες εμπειρίες είναι περισσότερο αποδοτικό, από την αγορά νέων πραγμάτων. Φέρνει περισσότερη χαρά.”
Οι εμπειρίες μας βοηθούν να κάνουμε νέους φίλους
Η κοινωνική αλληλεπίδραση είναι σημαντική είτε νιώθουμε ευτυχισμένοι είτε όχι. Μιλώντας σε άλλους και έχοντας πολλούς φίλους μας κάνει πιο ευτυχισμένους. Αλλά οι άλλοι θα ήθελαν να ακούσουν για το πως περάσατε ένα χρόνο στη φύση ή πόσα διαμερίσματα έχετε αγοράσει;
Θυμηθείτε ότι ακόμα και μια κακή εμπειρία μπορεί να γίνει καλή ιστορία. Τα υλικά πράγματα όχι.
Η αγορά πραγμάτων μας κάνει να ανησυχούμε
Υπάρχει και κάτι ακόμα. Τα πράγματα που έχουμε, ιδιαίτερα αν είναι ακριβά, μας κάνουν να ανησυχούμε για την κατάστασή τους. Αν αγοράσετε ένα αυτοκίνητο, θα πετάγεστε κάθε φορά που θα χτυπάει ο συναγερμός. Και αν αγοράσετε ένα σπίτι και το γεμίσετε με ακριβά πράγματα, θα φοβάστε μη σας ληστέψουν. Αλλά κανείς δεν μπορεί να σας κλέψει τις εμπειρίες που ζήσατε.
Κάθε αξία αγοράς θα πέσει με τον καιρό
Οι γονείς μας δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν τόσο συχνά όσο εμείς. Δεν υπήρχε η δυνατότητα για τόση διασκέδαση. Δεν είχαν τόσες ευκαιρίες για να ξεκινήσουν μια νέα επιχείρηση. Έτσι, επένδυσαν σε σπίτια και αυτοκίνητα, και εμείς πλέον δεν θέλουμε κάτι τέτοιο. Στην τελική, κάθε αγορά, θα υποτιμηθεί με τον καιρό. Και αν σκεφτούμε πόσο γρήγορα τα ακίνητα υποτιμούνται κατά τη διάρκεια μιας κρίσης, τότε τα πάντα γίνονται πιο προφανή.
Οι εμπειρίες είναι το μόνο που έχουν σημασία: δεν θα χάσουν την αξία τους, και κανείς δεν μπορεί να τις κλέψει.
Credit: brightside.me