To 2016, η Δανία ανακηρύχτηκε η πιο χαρούμενη χώρα στον Κόσμο. Στο βιβλίο της, ‘Happy as a Dane’, η Malene Rydahl συζητάει τις αρχές πάνω στις οποίες έχει χτιστεί η ευεξία αυτής της χώρας.
Σκεφτήκαμε να ρίξουμε μία ματιά στους κανόνες αυτούς που χρησιμοποιούνται από το σύστημα παιδείας στη Δανία και εφαρμόζονται σε κάθε μαθητή σε προσωπικό επίπεδο έτσι ώστε να μπορέσουν να βρουν τη θέση τους στη ζωή.
Το να είσαι ο καλύτερος δεν είναι το πιο σημαντικό πράγμα στην ζωή.
Η μεγαλύτερη προσοχή στο εκπαιδευτικό σύστημα της Δανίας δίνεται στην ανάπτυξη των ικανοτήτων των μαθητών και όχι στην επιτυχία στις εξετάσεις. Τα σχολεία προσπαθούν να ενθαρρύνουν έναν τρόπο σκέψης στον οποίο κάθε μαθητής αξιολογείται για τις προσωπικές του δυνάμεις και αδυναμίες.
Αυτό σημαίνει, ότι κάθε άνθρωπος, ανεξάρτητα από τους βαθμούς του, μπορεί να βρει την θέση του στην κοινωνία και να βοηθήσει μέσω της δουλειάς του.
Το να ξέρεις πώς να είσαι ο εαυτός σου είναι εξίσου σημαντικό με το να ξέρεις να γράφεις και να διαβάζεις
Το σχολικό πρόγραμμα στη Δανία στοχεύει αρχικά να ενθαρρύνει την ανάπτυξη της προσωπικότητας ενός ανθρώπου. Αυτό δεν είναι απλά μια κενή φράση: η νομοθεσία της Δανίας για την εκπαίδευση αναφέρει ότι το σύστημα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης πρέπει να παρέχει στους μαθητές όχι μόνο τις βασικές γνώσεις και δεξιότητες, αλλά και να βοηθάει στην ανάπτυξη της προσωπικότητας.
Ακόμα και πριν πάνε στο σχολείο, τα παιδιά έχουν πολλά να κάνουν. Εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο τους, εξοικειώνονται με τους σχολικούς κανόνες και μαθαίνουν πώς να συμμετέχουν ενεργά στην κοινωνία.
Δεν θα πρέπει να ενθαρρύνεται η μηχανική μάθηση
Στα σχολεία της Δανίας, οι μαθητές ενθαρρύνονται να ψάχνουν για πληροφορίες μόνοι τους, να κάνουν τα δικά τους πειράματα και να αναλύουν τις πηγές ανεξάρτητα. Διδάσκονται να αμφισβητούν τους ισχυρισμούς των άλλων και να διατυπώνουν τις δικές τους προσωπικές απόψεις.
Με αυτόν τον τρόπο, το σχολείο προσπαθεί να μάθει στους μαθητές τον αυτοσεβασμό, καθώς και να αποκτήσουν μία βαθύτερη κατανόηση του ποιοι είναι. Η δημιουργικότητα, η κριτική σκέψη και η ανάληψη πρωτοβουλιών θεωρούνται πολύ σημαντικές κοινωνικές δεξιότητες.
Δεν είναι το αποτέλεσμα, αλλά η ευημερία των μαθητών που μετράει.
Στην Δανία, οι άνθρωποι θεωρούν πολύ σημαντικό οι μαθητές και οι φοιτητές να απολαμβάνουν πραγματικά την διαδικασία της μάθησης και όχι να την βλέπουν σαν μια ατελείωτη και κουραστική διαδικασία.
Όσοι Δανοί δεν είναι σίγουροι για το τι θέλουν να κάνουν στην ζωή τους ή αντιμετωπίζουν δυσκολίες κοινωνικοποίησης, το εκπαιδευτικό σύστημα τους δίνει την δυνατότητα να παρακολουθήσουν ένα είδος σχολείου που ονομάζεται Efterskole.
Οι έφηβοι ηλικίας 14 έως 18 ετών μπορούν να φοιτήσουν εκεί για έναν χρόνο πριν αποφασίσουν τι θέλουν να κάνουν στην συνέχεια. Εκεί μπορούν να ανακαλύψουν τα ταλέντα τους και τους τομείς που έχουν κλίση, όπως αθλήματα και τέχνες.
Όλοι θα πρέπει να έχουν ίσες ευκαιρίες
Μόνο το 11% των Δανών βλέπουν τον υψηλό μισθό σαν σημαντικό παράγοντα όταν θέλουν να επιλέξουν μια καριέρα. Το σύστημα επαγγελματικού προσανατολισμού της χώρας προωθεί στους μαθητές δουλειές που θα τους κάνουν να είναι ευτυχισμένοι. Βοηθάει τους μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων να διαλέξουν τον τομέα που τους ταιριάζει, σύμφωνα με τις φιλοδοξίες τους.
Σύμφωνα με έρευνες, το 50% των νεαρών Δανών πιστεύουν πως είναι ελεύθεροι να διαλέξουν το μέλλον που τους ταιριαζει και πως έχουν τον έλεγχο της ζωής τους.
‘Στη Δανία, όλοι μπορούν να είναι πετυχημένοι και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο σύστημα παιδείας της.’
Ποια είναι η άποψή σας για το Ελληνικό σύστημα παιδείας;
Credit: brightside.me