Νομίζεις πως είσαι ο Ζουράρις; Θαρρείς πως έχεις δευτεροξάδερφο τον Μπαμπινιώτη; Περηφανεύεσαι για τα άψογα ελληνικά σου και λατρεύεις να διορθώνεις φίλους και γνωστούς; Νομίζεις ότι τα ξέρεις όλα; Χα. Για κάνε αυτό το κουίζ να δούμε τι ψάρια πιάνεις.
Τα τελευταία χρόνια, η παραδοσιακή διδασκαλία εξελίχθηκε διεθνώς σε ένα πιο συνεργατικό μαθησιακό περιβάλλον. Σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν που οι μαθητές λάμβαναν παθητικά το μαθησιακό υλικό και η διαδικασία της εκπαίδευσης παρουσιαζόταν κυρίως δασκαλοκεντρική, τα τεχνολογικά μέσα έρχονται να ανατρέψουν τα δεδομένα, καθιστώντας τον μαθητή επίκεντρο της προσοχής.Τα διαθέσιμα τεχνολογικά μέσα και ιδιαίτερα οι διαδραστικοί βιντεοπροβολείς (interactive projectors) ή και τα διαδραστικά monitors , ξεπέρασαν τους περιορισμούς του μαυροπίνακα και της προφορικής παράδοσης μαθήματος, φέρνοντας μαζί μαθητές και καθηγητές σε ένα περιβάλλον που βασίζεται στην ομαδική εργασία, αυξάνοντας τη συμμετοχή και την αλληλεπίδραση του κάθε μαθητή. Είναι λοιπόν κατανοητό πως η διαδραστική εκπαίδευση βρίσκεται επί ποδός και ένα νέο μαθησιακό περιβάλλον ανοίγεται μπροστά στους νέους μαθητές, με τα πλεονεκτήματα να ποικίλουν :
1. Αμείωτο ενδιαφέρον για τους μαθητές.
Προσεγγίζοντας την διαδικασία της μάθησης με νέα τεχνολογικά μέσα διδασκαλίας, αυξάνονται τα κίνητρα και η εμπλοκή των μαθητών. Το μαθησιακό υλικό μεταδίδεται μέσω παιχνιδιών και διαφόρων εποπτικών μέσων, στοιχεία που το καθιστούν εύπεπτο για τους μαθητές δίνοντάς τους την ευκαιρία να το επεξεργαστούν, να του δείξουν την πρέπουσα προσοχή και με αυτόν τον τρόπο να επέλθει ουσιαστική μάθηση που δεν θα βασίζεται στην στείρα αποστήθιση.
2. Ενεργή Συμμετοχή και αλληλεπίδραση με το μαθησιακό περιεχόμενο.
Η Διαδραστική εκπαίδευση μέσω της διαδραστικής διαδικασίας επιτρέπει τη συμμετοχή περισσότερων μαθητών που μπορούν να γράφουν στον πίνακα την ίδια στιγμή, ενώ η ομαδική εργασία ενθαρρύνει την παρακολούθηση από μεγαλύτερο ποσοστό της τάξης. Οι μαθητές μπορούν να έχουν ακόμα πιο ενεργό ρόλο με χρήση εποπτικών εργαλείων (όπως: προβολή εικόνων, βίντεο ή κουίζ στο θέμα του μαθήματος).
3. Ευέλικτη ροή μαθήματος και μείωση προετοιμασίας από τον δάσκαλο.
Απο την άποψη του εκπαιδευτικού, οι νέες τεχνολογίες συνοδεύονται και από μια σειρά δωρεάν εφαρμογών και εποπτικών μέσων που παρουσιάζονται ως εργαλείο στα χέρια των δασκάλων. Επιτρέπουν στον καθηγητή να προσχεδιάζει το μάθημα και να κατευθύνει ο ίδιος εξ’ αρχής την ροή του. Ακόμα και ο χρόνος που θα διατεθεί για την προετοιμασία του μαθήματος, δεν θα πάει χαμένος σε καμία περίπτωση, αφού ο εμπλουτισμός με γραφήματα ή εικόνες που θα προστεθούν ως συμπληρωματικό υλικό στην παράδοση, θα εμφανίζονται καλύτερα στα διαδραστικά μέσα, συμβάλλοντας έτσι στην κατανόηση του μαθήματος.
4. Εξοικονόμηση κόστους και χρόνου εκπαίδευσης.
Σε μια παραδοσιακή τάξη, πολλά διδακτικά υλικά όπως γόμες, μαρκαδόροι, μαυροπίνακες (που πρέπει να χρωματίζονται κάθε χρόνο) και κιμωλίες αποτελούν μικρά αλλά συχνά έξοδα. Η διαδραστική διδασκαλία αποτελεί επένδυση για το σχολείο, αφού μακροπρόθεσμα μειώνει τα ετήσια κόστοι. Αυτό συμβαίνει επειδή, με τη διαδραστική μάθηση, πρέπει απλώς να έχετε έναν διαδραστικό πίνακα/προτζέκτορα ή μόνιτορ, σύνδεση στο Διαδίκτυο και ένα ειδικό λογισμικό. Ακόμα, οι καθηγητές δεν χρειάζεται να κάνουν παύσεις στην διδασκαλία για να καθαρίσουν τον πίνακα και να γράψουν κάθε φορά τις σημειώσεις πάνω σε κάθε μάθημα. Τώρα οι σημειώσεις μπορούν να γίνουν μια φορά και να διανεμηθούν σε άλλους καθηγητές με ψηφιακό τρόπο ώστε να προβληθούν ξανά σε διαφορετικές τάξεις που κάνουν το ίδιο μάθημα εξοικονομώντας με αυτό το τρόπο πολύτιμο χρόνο τοσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τους μαθητές.
5. Δικαίωμα στην εκπαίδευση για όλους.
Τελευταίο αλλά πολύ σημαντικό: η διαδραστική διδασκαλία φέρνει την πτυχή της ευελιξίας σε ένα μαθησιακό περιβάλλον. Σήμερα, με τις λύσεις τηλεδιάσκεψης προσφέρονται μαγνητοσκοπημένες συνεδρίες διδασκαλίας και αυτό εξηγεί γιατί πολλά εκπαιδευτικά ιδρύματα υιοθετούν επιλογές ηλεκτρονικής μάθησης. Οι μαθητές μπορούν να παρακολουθήσουν τη παράδοση του μαθήματος οποιαδήποτε στιγμή από οπουδήποτε σε όλο τον κόσμο. Με αυτόν τον τρόπο η πρόσβαση στην τάξη πραγματοποιείται χωρίς την φυσική παρουσία των μαθητών, γεγονός που διευκολύνει και τους μαθητές που δεν μπορούν να βρίσκονται σε φυσικό περιβάλλον τάξης.
Επίσης η διαδραστική εκπαίδευση αποτελεί σημαντικό όπλο και για τους μαθητές με ειδικές ανάγκες. Με την χρήση των εποπτικών μέσων, οι μαθητές που αντιμετωπίζουν δυσκολία στην όραση μπορούν να επωφεληθούν απο τα ηχητικά μέσα που προσφέρει ένα διαδραστικό σύστημα και αντίστοιχα, μαθητές με προβλήματα στην ακοή μπορούν να μάθουν για ένα συγκεκριμένο θέμα, χρησιμοποιώντας οπτικά ερεθίσματα.
Συμπέρασμα
Τα πλεονεκτήματα της διαδραστικής διδασκαλίας είναι τόσο πολλά που δεν μπορούν να αγνοηθούν . Τα οφέλη είναι διπλά τόσο από την πλευρά των μαθητών όσο και από την πλευρα των εκπαιδευτικών. Εκτός από την ευελιξία και της ευκολία στη μάθηση, η διαδραστική διδασκαλία αυξάνει την αφοσίωση των μαθητών-δασκάλων, ενισχύοντας έτσι την απόδοση των μαθητών στις τελικές εξετάσεις. Σημαίνοντα ρόλο διαδραματίζει ακόμα και πως αυτός ο τύπος διδασκαλίας, επιτρέπει στους μαθητές όχι μόνο να μαθαίνουν μέσω της αλληλεπίδρασης αλλά και να αναπτύσσουν θετικά συναισθήματα για την μαθησιακή και γνωστική διαδικασία με νέες, καινοτόμες δεξιότητες.
Η «Τεχνολογική Συστημάτων» μπορεί να σας ενημερώσει για όλες τις πιθανές επιλογές που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε άμεσα για να πετύχετε την αναβάθμιση της εκπαιδευτικές διαδικασίας και να θέσετε τις κατάλληλες υποδομές για το «σχολείο του μέλλοντος».