Πιλότος επιβατικού τζετ αναγκάστηκε να πετάξει γύρω από 3 σίφουνες νερού σε μια τρομακτική προσγείωση στην Ρωσία. Αυτόπτεις μάρτυρες που βρίσκονταν στο έδαφος στο Sochi βιντεοσκόπησαν το αεροπλάνο να κάνει ζικ-ζακ ανάμεσα στους τρομακτικούς σίφουνες.
Το περιστατικό συνέβη της Τρίτη, όταν 12 σίφουνες εμφανίστηκαν στη Μαύρη Θάλασσα κοντά στις ακτές της νοτιοδυτικής πόλης.
Δεν είναι γνωστό από πού ήρθε το αεροπλάνο, αλλά τουλάχιστον 9 ακόμη πτήσεις άλλαξαν πορεία λόγω των απειλητικών συνθηκών γύρω από το αεροδρόμιο. Αναγκάστηκαν να προσγειωθούν στα κοντινά αεροδρόμια του Anapa και του Krasnodar. Το Sochi είναι γνωστό για τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς του 2014.
Παρ’όλο που ανέλαβε τους χειμερινούς αγώνες, το καλοκαίρι αποτελεί δημοφιλές θέρετρο. Χτες η θερμοκρασία έπεσε στους 20 βαθμούς, αλλά το Σαββατοκύριακο αναμένεται να φτάσει ως και τους 30. Πιθανόν οι επιβάτες να βίωσαν έντονες αναταράξεις κατά την προσγείωση, αλλά το αεροπλάνο τα κατάφερε να φτάσει στο έδαφος με ασφάλεια.
Τι είναι οι αναταράξεις;
Υπάρχουν διάφορα είδη αναταράξεων που ποικίλουν από τις αναταράξεις καθαρού αέρα – αυτές οι βιώνουν οι περισσότεροι σε μια πτήση – ως τις αναταράξεις ιχνών – οι οποίες είναι ελαφρώς πιο σπάνιες. Οι αναταράξεις προκαλούνται όταν μια μάζα αέρα κινείται με συγκεκριμένη ταχύτητα και συναντά μια άλλη μάζα αέρα που κινείται σε διαφορετική ταχύτητα, όπως ένα αεροπλάνο.
Τις περισσότερες φορές, προκαλείται από τις καιρικές συνθήκες όπως κεραυνούς ή από τα ρεύματα μεγαλύτερων αεροπλάνων – κάτι που είναι ιδιαίτερα ορατό σε πτήσεις πάνω από βουνά.
Μπορεί μια ανατάραξη να ρίξει το αεροπλάνο;
Οι περισσότεροι επιβάτες δεν αισθάνονται άνετα μπαίνοντας στο αεροπλάνο, είτε λόγω του περιορισμένου χώρου είτε λόγω του φόβου τους για τις πτήσεις. Είναι εύκολο να φανταστεί κανείς ότι το αεροπλάνο είναι αβοήθητο κατά την διάρκειας μιας ανατάραξης, αλλά στην πραγματικότητα δεν κινδυνεύει, εκτός από σπάνιες περιπτώσεις. Οι συνθήκες μπορεί να είναι δυσάρεστες, αλλά δεν μπορούν να ρίξουν το αεροπλάνο. Οι αναταράξεις αποτελούν στην ουσία κομμάτι της φύσης.
Μπορούν να προκαλέσουν ζημιά στο αεροπλάνο;
Οι περισσότεροι δεν θα βιώσουν ποτέ το επίπεδο αναταράξεων που απαιτείται για να εκτοπιστεί μια μηχανή ή να λυγίσει ένα φτερό.
Όταν το αεροπλάνο κουνιέται από τις αναταράξεις, οι πιλότοι το αντιμετωπίζουν σαν θέμα άνεσης, όχι ασφάλειας.
Η κυριότερη έγνοια του προσωπικού είναι να ηρεμήσει τους επιβάτες, γι’αυτό και μερικές φορές το αεροπλάνο κόβει ή ανεβάζει ταχύτητα, μακριά από το ρεύμα που προκάλεσε την ανατάραξη. Μετά από μια πτήση με άσχημες αναταράξεις, το αεροπλάνο ελέγχεται από το προσωπικό συντήρησης για να βεβαιωθούν ότι όλα λειτουργούν.
Πώς αντιμετωπίζουν οι πιλότοι τις αναταράξεις;
Οι πιλότοι εκτιμούν το μέγεθος των αναταράξεων κατά την διάρκεια μιας πτήσης και αναλόγως με το πόσο σοβαρές είναι, αποφασίζουν τι είναι καλύτερο για το αεροσκάφος. Κόβουν ταχύτητα για προστασία – η ταχύτητα είναι πολύ κοντά στην κανονική και οι επιβάτες δεν παρατηρούν καν την αλλαγή. Μπορούν να ζητήσουν να αυξήσουν ή να μειώσουν το ύψος ή να αλλάξουν την πορεία τους.
Σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί αγχώδη κατάσταση για τους πιλότους, όπως πολλοί φαντάζονται. Κάποιοι αυτόματοι πιλότοι διαθέτουν ειδική λειτουργία γι’αυτές τις περιπτώσεις. Οι πιλότοι χρησιμοποιούν κάθε εργαλείο για να εντοπίσουν και αν είναι δυνατό, να αποφύγουν τις αναταράξεις, κάτι που βοηθά και τα άλλα αεροσκάφη να αλλάξουν την πορεία τους.
Ο καλύτερος τρόπος να αποφύγει ένας επιβάτης τον τραυματισμό, είναι να παραμένει πάντα στην θέση του όταν απαιτείται να παραμείνει δεμένος.
Ποια είναι η καλύτερη θέση για να αποφύγετε το κούνημα των αναταράξεων;
Όσον αφορά τις αναταράξεις, η θέση σας δεν θα κάνει ιδιαίτερη διαφορά. Ωστόσο, αν θέλετε λίγη παραπάνω άνεση, το καλύτερο σημείο είναι να κάθεστε κοντά στα φτερά, αφού είναι πιο κοντά στο κέντρο βαρύτητας του αεροσκάφους. Το χειρότερο σημείο είναι οι πίσω σειρές που είναι πιο κοντά στην ουρά.
Τι είναι οι αναταράξεις ίχνους;
Οι αναταράξεις αυτές επιδεινώνονται από δύο δίνες που περιστρέφονται γύρω από τις άκρες των φτερών. Οι δίνες αυτές δημιουργούνται, όταν το αεροπλάνο πετά χαμηλά και τα φτερά δουλεύουν πολύ για να ανέβει. Όσο πιο μεγάλο το αεροπλάνο, τόσο πιο μεγάλα τα ίχνη. Τα πιο έντονα ίχνη μπορούν να επηρεάσουν πολύ τα μικρότερα αεροπλάνα.
Για την αποφυγή προβλημάτων, ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας πρέπει να αφήνει επιπλέον χώρο ανάμεσα στα μεγάλα και τα μικρά αεροπλάνα. Για τους πιλότους, μια τεχνική είναι να αλλάξουν ελαφρώς την προσέγγιση ή να ανέβουν σταδιακά, για να αποφύγουν τις δίνες καθώς κατεβαίνουν.
Credit: dailymail.co.uk