Πέρα από τα άβολα καθίσματα και τον ελάχιστο χώρο για τα πόδια, τι άλλο έχετε παρατηρήσει όταν βρίσκεστε πάνω στο αεροπλάνο; Σε κάποιους μπορεί να αρέσουν οι αεροσυνοδοί, ενώ άλλοι θέλουν απλά μια θέση δίπλα στο παράθυρο.
Μιλώντας για τις θέσεις δίπλα στο παράθυρο, έχετε παρατηρήσει ποτέ ότι τα φτερά μερικών αεροπλάνων έχουν μια ελαφριά καμπύλη στην άκρη; Αν ναι, ξέρετε σε τι χρησιμεύει;
Διαβάστε παρακάτω για να μάθετε τι ρόλο παίζει αυτή η καμπύλη στην άκρη των φτερών.
Πολλοί θα έλεγαν ότι αυτές οι καμπύλες είναι τοποθετημένες για ομορφιά και για να δίνουν περισσότερο στιλ στα αεροσκάφη. Αν έχετε κι εσείς αυτή την άποψη, τότε διαβάστε το άρθρο για να ανακαλύψετε την χρησιμότητα τους.
Δεν έχουν όλα τα αεροπλάνα καμπυλωτές άκρες, αλλά υπάρχουν δύο είδη λυγίσματος στις άκρες των φτερών – σε οβάλ σχήμα ή λυγισμένες κάθετα προς τα πάνω.
Ονομάζονται winglets (μικρά φτερά).
Τι ακριβώς είναι; Το winglet είναι ένα πρόσθετο δομικό στοιχείο του φτερού με κύριο λειτουργεί την μείωση της δίνης της άκρης του φτερού, η οποία δημιουργείται εξαιτίας της διαφοράς πίεσης ανάμεσα στην πάνω και την κάτω επιφάνεια του φτερού ενώ το αεροσκάφος κινείται.
Η παρακάτω εικόνα δείχνει μια τέτοια δίνη, η οποία προκαλείται από την κίνηση του αεροπλάνου στον αέρα.
Πριν σας εξηγήσουμε πού βοηθάνε τα winglets, ας δούμε για ποιο λόγο οι δίνες αποτελούν σημάδι ανησυχίας. Οι δίνες στην άκρη των φτερών επηρεάζουν την ταχύτητα, την αυτονομία, την επίδοση και την κατανάλωση καυσίμων του αεροσκάφους.
Και αν σας φαίνεται αμελητέο, τότε πρέπει να γνωρίζετε ότι αν ένα άλλο αεροσκάφος περάσει από την ίδια περιοχή όπου έχει δημιουργηθεί η δίνη, τότε είτε θα χάσει την σταθερότητα του, είτε στην χειρότερη περίπτωση θα καταλήξει σε επείγουσα κατάσταση.
Οι δίνες είναι ανησυχητικές και για το περιβάλλον. Λόγω της αντίστασης την δινών, τα αεροπλάνα καταναλώνουν περισσότερα καύσιμα, που σημαίνει περισσότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και άλλων αερίων, πέρα από την ηχορύπανση.
Οι δίνες σχηματίζονται όταν ένα αεροσκάφος κινείται και η ροή του αέρα κόβεται μπροστά από τα φτερά. Λόγω της γωνιώδους τοποθέτησης των φτερών, υπάρχει υψηλή πίεση κάτω από το φτερό και χαμηλή από πάνω.
Αυτό δημιουργεί διαφορά στην πίεση του αέρα ανάμεσα στο πάνω και το κάτω κομμάτι του φτερού που επιτρέπουν το αεροπλάνο να σηκώνεται στον αέρα. Ο αέρας συνεχίζει να κινείται από κάτω προς τα πάνω στις άκρες, δημιουργώντας μικρές δίνες.
Υπάρχουν δύο λύσεις για την πρόληψη των δινών. Η μία είναι απείρως μακριά φτερά ώστε να διαχωρίζεται εντελώς η ροή του αέρα από το κάτω προς το πάνω μέρος, αλλά φυσικά αυτό δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Η δεύτερη λύση είναι ένα δομικό στοιχείο που επιτρέπει την δημιουργία διαχωρισμού ανάμεσα στα δύο σημεία με την διαφορετική πίεση.
Με τα winglets, τα αεροπλάνα μπορούν να εξοικονομήσουν καύσιμα και χρήματα και παράλληλα να μειώσουν την εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα και οξείδιου του αζώτου. Παρ’όλο που δεν μπορούν να σταματήσουν εντελώς την δημιουργία δινών, τις έχουν μειώσει κατά πολύ.
Είναι υποχρεωτικό να διαθέτουν όλα τα αεροπλάνα winglets χάρη στα πλεονεκτήματα τους. Τα Boeing είδαν αύξηση στις απαιτήσεις για winglet από 10% σε 50% το 2005. Από το ’80 τα winglets είναι σημαντικό κομμάτι του σχεδιασμού όλων των αεροπλάνων. Για τα παλιότερα αεροπλάνα, η προσθήκη winglets έγινε μετά την κατασκευή τους.
Για να καταλάβετε την σημασία των winglets, φτιάξτε μια χάρτινη σαΐτα και λυγίστε τις άκρες των φτερών όπως στην εικόνα. Πετάξτε την και θα καταλάβετε ότι πάει πιο μακριά από μια σαΐτα χωρίς λυγισμένες άκρες.
Credit: wittyfeed.com